webForumDet fria alternativet

Installera OS på hårddisk 2

Windowsur Windows

9 svar · 488 visningar · startad av mibbe

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Förutsättningarna är följande: Har en hårddisk (min gamla) som är endast 6 gig stor och som ni förstår några år gammal (och sliten) vid det här laget (jag är rädd att den lämnar in snart och far upp till hårddiskhimlen). Där har jag installerat Windows XP Pro. Ska sätta in en extra hårddisk imorgon på 41 gig.

Frågorna är följande:

1. Installationen fysiskt av hårddisken är inga problem, men hur installerar jag ett OS på hårddisk 2 (som då är slave)?

2. Jag antar att jag kan installera XP på hårddisk 2 och därifrån plocka över allt från min gamla hårddisk. Eller?

3. Vilket leder mig in på följande frågeställning. Tänker jag rätt när jag vill göra som ovan? Eller har någon ett bättre förslag?

Tack för all hjälp jag redan fått. Webforum regerar verkligen :e :e :e

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Varför inte bara byta plats på dom och installera XP på den nya ? som då blir master

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag säger som Nickemannen. Jag utgår från att du bara vill ha ett OS i slutändan och om du gör som du själv skrev så kommer du att få probem med bootdisken (den som du har idag) om den börjar ge upp. Skifta hellre diskarna och installera på den nya så kan du ha den lilla som backup eller bokstöd eller vad du vill. Sätter du bara i den nya och installerar ytterligare ett OS så blir du beroende av din gamla disk, det blir du inte om du skiftar.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du kan sätta om boot sekvensen i BIOS och ha tillgång till vad du vill.

Lasp>> Hur ställer du om boot-ordningen så att den bootar på Primary Slave men ändå så att man kommer åt Primary Master efter start?

Enklast är att sätta båda hårddiskarna till Master Prim o Sec
Sedan finns det boot ordning i de flesta BIOS som handlar om vilken disk som skall tas som boot.
Gå in i andra valet Advanced BIOS feature där finns på olika sätt hur man får diskarna att ta.
Ett smart sätt att göra sin egen maskin på.

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Ni har så klart rätt. Enklast och göra så. Men hur installerar man XP på "tom" hårddisk? Den gamla så installerade jag ju över det gamla OS:et (w98)

mibbe>> Du bootar från cd-skivan och följer instruktionerna på skärmen. Förutsatt att det är en skiva som inte är en uppgraderingsskiva vill säga, isf får du ta den långa vägen med att installera win98 först och sedan uppgradera.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det är bara att installera, den känner av att disken är tom/ny så installations programmet formaterar disken åt dig. Detta under förutsättningen att du intev har en uppdaterings version av XP, denna kräver att du redan har windows på hårddisken.

När det gäller boot-ordning så är det ytterst få bios som man kan ställa in vilken hårddisk man vill boot'a på. Dom flesta burkar bara klara av att välja mellan Floppy, Hårddisk och CD evetuellt ZIP och SCSI, den bootar då på den första hårddisk resp. CD den hittar.

Har nu kollat ett par av mina maskiner och det finns alternativ på olika sätt för att boota på D: E: F:.
En maskin Har HDD-0 --3 samt USB fdd och USB -zip förutom lan och de vanliga.
Inga speciellt nya maskiner så det kan vara värt att titta på.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)