Kan man öka datorns prestanda genom att ta bort alla användare från win xp och bara använda sig utav en som automatiskt loggar in?
Win xp flera användare, prestanda?
17 svar · 428 visningar · startad av Rod
Nej. Hur menar du att det skulle påverka datorns (eller snarare operativsystemet och program som körs) prestanda?
ja, det tar väl upp mer ram om man använder fler användare? jag läste det på ett forum...
Man ska inte tro allt man läser ;). Det stämmer inte.
Han kan ju tro på det.
För faktum är att det gör det.
Men inte särskilt mycket, om användarna inte är inloggade samtidigt, då ligger där dubbla processor av vissa instanser/program.
jag har ju knappt någon användning för den andra ändå. då borde jag använda mig utav en användare istället för min dator är så gammal och slö.... tack Jymdis! :e
Har svårt att tänka mig att om man har flera användare definerade att detta skulle påverka prestandan. Windows är ju en enanvändar system (om ma inte kör TS eller liknande produkter på den).
Dom "användare" som kör program när man loggat in är väll endast "systemet" och användaren som loggar in? Ev. någon annan ytterligare användare om man har servers igång, ex. IIS.
Enklast kollar man väl gemom att gå in i processlistan och bocka för att den skall visa alla användares processer och se vad som används av andra användare.
Men jag har rättigheter på filer och kataloger. Sedan borde väl datorn ha mindre att hålla ordning på om jag bara hade en användare?! Dvs. den blir lite lite lite snabbare om man har en gammal burk och kör win xp pro? ;)
Om du loggar ur varje användare innan nästa loggar in så är jag tveksam om det kan skilja nåt i prestanda.
Okej, hmm.. Conclusion: låt datorn vara som den är nu då... =)
Lite i prestanda skiljer det ju ändå även om bägge inte är inloggade, filsystem (som skrivet) och liknande. Att skillnaden sen är försumbar är en annan sak.
När det gäller när flera är inloggade så tror jag det står ganska klart att det drar mer prestanda (och det kan man ju vara i XP).
Tror faktiskt det inte skiljer någonting i prestanda.
Möjligtvis när man skall slå upp i användardatabasen, men dessa uppslag brukar cach'as, om det är vettigt skrivet.
Så helt ärligt, rent teortiskt, så tror du att en dator som har en miljon konton inte är slöare en dator med ett konto?
Ja, eftersom på en Windows maskin så är det oftast 1 (en) användare som kör. Sedan kan användardatabasen vara hur stor som helst, det är ointressant, ok det tar disk men det skall inte ta CPU kraft.
Och som jag skrivit tidigare, enda gången det kan påverka något är när maskinen behöver leta i användardatabasen..
Så fungerar det på Unix maskiner och kan inte tänka mig att NT/W2K/XP är sämre på denna punkten
maskinen behöver väl leta i användardatabasen så fort du har med filsystemet att göra..
well, jag tycker vi ger upp diskussionen, jag säger att det är försumbart och du säger att det inte existerar - tror poängen har kommit fram iaf.
Jo, och det har jag också skrivit men dessa uppslag cacha's.
Och det är ju inte så många användarnamn som behöver ligga i cachen, maskinen behöver ju endast slå upp dom som har filer i den katalogen man tittar i.
Så jag tror att prestanda vinsten är försumbar nästintill icke existerande om man tar bort onödiga användare, däremot kan det vara bra att göra det pga säkerhet men då är vi inne på ett annat område.