webForumDet fria alternativet

Svensk SP3 för W2k

Windows

7 svar · 539 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Hmm...jag får problem med windowsupdate efter installation av SP3 med felkod 0x800A138F någon som upplevt samma sak?

Ge mig inga MS-KB länkar, jag har testat med lösningarna där och dom funkar inte.

Medlem sedan juni 200290 inlägg

Reefer,

Hade samma problem samt att Utforskaren låste sig vid filsökning...

Min lösning:
Avinstallerade SP3 och har nu fått tillbaka all funktionalitet med SP2.

Sämsta SP:n jag någonsin har haft att göra med....

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Jag ska alltså inte installera service pack 3

Nja, jag vill nog behålla SP3, trots allt så brukar NT verrorna bli betydligt bättre med dom än utan, jag skulle gissa att det är någon slags inkompabilitet mellan komponenter för uppdatering som SP installerar och windowsupdate.

Jag sökte fritt på goggle och fick upp en intressant tråd om just detta på ett annat forum;

http://www.anetforums.com/thread.asp?Action=Read&ThreadIndex=9149

Kör man med den här url:en till windowsupdate som föreslås i den tråden så funkar det plötsligt, iaf för mig;

http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/default.asp?page=productupdates&sec=criticalupdates

För er med engelsk version av W2k så byter ni bara ut "sv" mot "en" i url:en så funkar det.

Det enda som han inte kan installera är fixen för indexeringstjänsten vilket beror på att den fix som finns för detta i SP3 är nyare, vilket får mig att tro det förstnämnda i inlägget som orsak till ev konstigheter med windowsupdate och SP3.

I övrigt har jag inte märkt några konstigheter med SP3, tvärtom så tycker jag att W2k har blivit ännu lite "lättare och ledigare" än tidigare.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag installerade SP3 engelsk version på min jobbdator och jag har inte märkt några konstigheter ö.h.t. Kan det vara något som strular med just icke-engelska varianter?

Medlem sedan juni 200290 inlägg

Reefer,

Tack för länkarna :)

Samma problem med Utforskaren kvarstår.....och loggboken är ren och fin.

sgtpepper,
Yes, min engelska version fungerar också kanon :)

ny info....

Nu funkar den vanliga adressen till windowsupdate med W2k och SP3 + IE6 :)

Han vill att man laddar ner en ny version av iuctl.dll samt iuengine.dll vilket stämmer överens med det som jag gissade tidigare i den här tråden.

Men nu har jag fått ett annat skumt problem, eller rättare sagt; problemet började iom installation av SP3, typ varannan gång som jag ska boota om så får jag Event-ID 1000;

Det går inte att ta bort registerklassfilen från minnet. Om du har en central profil kommer inställningarna inte att replikeras. Kontakta administratören.

DETALJERAD INFORMATION - Åtkomst nekad. , build-nummer ((2195)).

Det finns en drös med förklaringar till att det kan uppstå men ingen av dom stämmer in på min situation, Microsoft påstår tex att det kan uppstå om man använder systeminformation (msinfo32) och sedan startar om datorn men att problemet fixades iom SP3 för W2k.....öööhh, det fixades iom SP3??

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)