webForumDet fria alternativet

Win XP slöare än Win ME??

9 svar · 395 visningar · startad av anhel96

anhel96Medlem sedan dec. 2000124 inlägg

Har haft Windows XP Pro installerat nu i några månader. Tidigare hade jag Windows ME. Jag upplever att XP blir slöare för varje vecka som går.
Blir Win XP rent allmänt tröttare än Win ME ju mer man använder det?
Vad kan det bero på att min dator "tuggar" mer och mer för varje dag som går utan att jag installerat några nya program på ett bra tag nu? Hårddisken jobbar för fullt hela tiden.
Det tar lång tid att starta upp och varje program tar även lång tid att starta.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Nej, det låter inte normalt att XP skulle bli mycket slöare än ME ju mer man använder det. Försök identifiera via Task Manager vilka program/processer som tar kraft. Vissa versioner av Kazaa kan dra väldigt mycket processorkraft, om du har det installerat. Jag är inte säker om XP också har den funktionen, men i Win 2K så kunde tjänsten indexering använda hårddisken, väldigt ofta.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Som clarkbones säger så kan det vara det att vissa program
använder processorn väldigt mycket.

Kolla vad det är för autostart program som är boven.

anhel96Medlem sedan dec. 2000124 inlägg

De program som autostartas är Norton Antivirus, Norton Personal Firewall, ICQ, Creative Soundblaster Live AudioHQ, MS Office
Det verkar inte vara några direkta utstickare i Task Manager vad gäller CPU-kraft. (Systemets vänteprocess 95 % dock, men det ska väl vara OK)

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Uppstår tuggandet även om du inte gör något med datorn? Om du bara startar datorn och inte startar några applikationer, beter den sig då på samma vis. En teori är att ICQ är boven i dramat...många är de som har haft problem med den applikationen...

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Hmmm, hur mycket ram-minne har du ? hur mycket minne använder den precis efter du startat datorn ?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

är det senaste Soundblaster?
du har inte en netware inloggning?

HallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg

Återställningsfunktionen kan ta ganska styggt på både minne och hårddisk! Prova att stänga av den och se om det gör någon skillnad!

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Kör ad-aware (http://www.lavasoftusa.com) så du inte har någon spyware som ligger och äter processorkraft.

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

det verkar inte vara processorn som får jobba. om Systemets vänteprocess ligger på 95% innebär det att det är bara 5% som används.

det låter mer som att det är hårddisken som får jobba mycket...

se efter om en defragmentering kan behövas...

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)