Först hade jag Win98, men installerade sedan WinXP på den nya hårddisken så att jag får välja vid uppstart. Nu tänkte jag ta bort 98:an. Är det bara att formatera från XP eller? Så att valet vid uppstart försvinner. (Och ja, jag är medveten om att man måste installera 98 före XP om man vill ha tillbaka 98).
Ta bort Win98 genom XP?
18 svar · 351 visningar · startad av bigsky
Re: Ta bort Win98 genom XP?
Ta bort alternativet från boot.ini för att slippa alternativet vid uppstart. Ta bort mapparna för Windows 98 (Program, Windows) för att bli av med resten.
Är det allt? Man behöver inte avinstallera 98 eller så? Vart hittar jag boot.ini? Sökte efter den men den hittades inte...
Boot.ini ligger i rooten på C: men den är dold så du får först ställa om så att du visar alla filer, även systemfiler.
Problemet är att du inte kan avinstallera ett operativsystem, du kan enbart radera det. Det går att formatera partitionen som Windows 98 ligger på OM det inte är boot-partitionen (C:). Där ligger filerna och informationen som behövs för uppstarten (inkl. boot.ini). För att se filerna måste du slå på visning av dolda filer i mappalternativ. Boot.ini ligger alltså som en dold fil i C:\.
Jag har 98 på C och XP på D, så då går det ju att formatera.
Nej det kan du inte eftersom du har viktiga filer i rooten på C
Damn! Hur ska jag ändra i boot.ini och vilka filer på C där 98 ligger ska vara kvar?
Så här ser det ut i boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"
Ta bort den sista raden så bör du slippa menyn i början.
bigsky skrev:
Jag har 98 på C och XP på D, så då går det ju att formatera.
Nä, som sagt, C: är boot-partitionen och den används för att starta operativsystemen. Formaterar du C: kan du inte starta något operativsystem.
Du kan ta bort alla filer utom de dolda system-filerna som ligger i roten. De heter boot.ini, ntldr och ntdetect.com. Men det är säkrast att bara ta bort Windows- och program-mappen. Det är de mapparna som tar upp utrymme.
Om du öppnar boot.ini, så ser du en rad som ser ut ungefär så här:
C:\="Microsoft Windows 98"
Radera den raden för att få bort alternativet från boot-menyn.
r Varför ska man svara så långsamt för?
Okej, ska pröva det. Om jag sedan skulle vilja ta bort den gamla disken (C) och byta ut den mot en större. Går det utan att göra fler ändringar? För då försvinner ju boot partitionen... Om inte, vad måste man göra då?
Nä då måste du se till att få med dig de filerna som Marcus nämnde ovan.
Fast om du skall greja så mycket så kan det vara idé att installera om XP så slipper du tänka på såna saker.
Du kan ju alltid spara dina viktiga filer på disken du ska ta bort. Sen pluggar du i den efter du har installerat allt igen, och kopierar över filerna. Därefter formaterar du disken, och gör vad fasen du vill med den. ;)
Borde det inte funka att kopiera de viktiga filerna från bootdisken (C) till den partition XP ligger på (D som är en separat disk). Ta bort den gamla disken och plugga in den nya?
Nej, eftersom att datorn bootar från C: går det inte att göra så.
Men! Så jag kan alltså inte uppgradera den äldsta disken (bara 6GB). Satan! Jag har ju bara två platser, grymling!
Tanka upp det viktiga till nån annans burk, och formatera allt. Sen när allt är klart med din burk, laddar du bara ner stuff:et. :)
Eller bränn det på en skiva, såklart. :)