Just det, en annan sak, nu efter uppdateringen så står Windows och "Preparing network connections..." vid uppstart ett bra tag, mycket längre tid än tidigare.
Mina problem verkar uppstå vid filoperationer, typ öppna fil etc.
Hilfe! :)
10 svar · 592 visningar · startad av sgtpepper
Jag har ett irriterande problem.
Jag uppgraderade min Win2k Pro-installation till servicepack 2 och nu får jag det konstiga beteendet att min dator då och då segar ned sig ordentligt, services.exe tar 100% av CPU-kraften och det är bara att gå och fika medans den står och hoggar...
Jag har försökt att mha Process Explorer se om det är en specifik tjänst som segar ned, men det är services.exe som tar all CPU-kraft, de olika tjänsterna ligger på normala värden.
Jag är inte alls säker på att det verkligen var uppgraderingen som är boven, jag har även installerat ett par applikationer efter uppgraderingen som kan vara orsaken, men är det någon som har något tips på hur jag skall gå tillväga för att lösa problemet?
Just det, en annan sak, nu efter uppdateringen så står Windows och "Preparing network connections..." vid uppstart ett bra tag, mycket längre tid än tidigare.
Mina problem verkar uppstå vid filoperationer, typ öppna fil etc.
Hilfe! :)
Jag kikade i Event Viewern och följande felmeddelande fanns det kilovis av: "Timeout (30000 milliseconds) waiting for a transaction response from the Dnscache service. " i systemloggen.
När jag fortsatte och kollade lite fel så kom dialogen "Event log corrupt" upp och sen försvann alla systemloggar....
Någon annan som haft liknande fel?
Har du kollat google groups google.
Du verkar inte vara ensam.
http://groups.google.com/groups?q=Services.exe+100%25+Dnscache&ie=ISO-8859-1&hl=en
Ah, tackar. Jag sökte faktiskt på googlegroups men jag måste ha skrivit en slarvig sökfråga, det verkar ju som om det finns en del att gå på där.
Skall testa imorgon på jobbet, tack!
OK, måste höra med er. På första länken står det så här:
I was able to fix it by running MSCONFIG and unchecking the service
DNS client. I am not sure exactly what this service provides, but I
understand it has to do with DNS name lookup and most ISPs provide
this for you. If they don't it shouldn't be a big deal anyway.
1. Har ni gjort detta?
2. Fungerar det fortfarande för er?
3. Har ni fast eller dynamisk IP på datorn?
Initialt känns känner jag inte jättevarmt för att ta bort en DNS klient tjänst...! Men så länge det fungerar kan jag leva med det!
Hallå!?!?
Hjälp mig nu då, ni som användt Windows sedan barnsbenen!
Jag har stängt av processen "DNC Client" men services.exe drar fortfarande 100% CPU!!
Vad mer kan jag stänga av??
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q152837
Vad tror ni om denna? Jag kör Windows 20000 SP3 så det känns som ett långshot...
O&O Defrag
Så stavas felet på processen som äter 100% CPU efter en DSKCHK!
1. Gå in i felsäkert läge (F8 under uppstar)
2. Lista alla Processer som är igång, Avaktivera dom som inte kommer med Windows.
3. Slå på datorn och markera dom en och en och sen vem som äter mest!
Detta tillvägagångssättet kan säkert apppiceras i andra sammanhang.
Varje gång man dyker på problem som är svåra att hitta källan till brukar jag, som ett första steg, stänga av alla onödiga system-bar-baserade applikationer. Till och med AV-applikationer brukar avaktiveras.
Därefter kan man börja leta felkälla. Sitter felet i OS eller i någon drivrutin? Starta sedan applikation efter applikation till dess felet uppstår igen - då brukar man vara felet på spåret.
"One small step for man kind.... one giant leeap for krabban the dj..."
Precis! ... för när jag satt där med huvudet i 90 grader och microsoftsnubben i andra änden fick jag den där konstiga borde-jag-inte-ha-kunnat-räkna-ut-detta-själv-känslan som infinner sig lite då och då.
Det har varit en hård vecka med tre allvarliga dator haverier. En AppleShare IP server, en Windows 2000 server och en Windows 2000 klient.
Jag ska inte säga att det är över för verkligheten tar aldrig slut. Men jag känner mig avsevärt rikare på vital kunskap idag, fredag, än vad jag gjorde i måndags! Det händer mycket på fyra fdagar!