webForumDet fria alternativet

Småvarning för Win2k SP3

13 svar · 577 visningar · startad av BABBA

BABBAMedlem sedan feb. 2000280 inlägg

Saxat från MS nya EULA (End user licensing agreement)
till SP3

You acknowledge and agree that Microsoft may automatically check the version of the OS Product and/or its components that you are utilizing and may provide upgrades or fixes to the OS Product that will be automatically downloaded to your computer"

Om du patchade dina säkerhetshål i Mediaspelaren i juni så har du redan skitit idet blå skåpet genom att tillåta:

"You agree that in order to protect the integrity of content and software protected by digital rights management ('Secure Content'), Microsoft may provide security related updates to the OS Components that will be automatically downloaded onto your computer.

Relaterade länkar:

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Eller om du, som jag tror att många har gjort vid det här laget, laddat ner "Automatic Updates"-tillägget som helt klart underlättar uppdateringshanteringen.

Jag är inte riktigt med på varför detta skulle föranleda en varning!? Står allt rätt till så tror jag knappast man behöver oroa sig för att Microsoft avser att skicka runt en massa spionprogramvara direkt... :OO

Däremot har det varit en del andra problem med SP3 såsom jag nämnde i en annan tråd, vilka dock inte jag har dykt på.

Personligen så använder jag inte "Automatic updates".

Jag är inte riktigt med på varför detta skulle föranleda en varning!?

Ja:a du Rikard. Säg att jag jobbar på ASSA och har sålt låset till din ytterdörr. Vill du då att jag ska komma hem till dig närsomhelst med min egen nyckel bara för att kolla om du har det bästa låset och om jag inte tycker det - byta ut det automatiskt? Samma princip..

Din bostadsvärd måste celebrera din liberala inställning till vad som är privat och publikt?

Allvarligt talat är jag inte riktigt med på den jämförelsen.
Men visst kan jag använda den:

Säg att jag jobbar på ASSA och har sålt låset till din ytterdörr. Vill du då att jag ska komma hem till dig närsomhelst med min egen nyckel bara för att kolla om du har det bästa låset och om jag inte tycker det - byta ut det automatiskt? Samma princip..

Då har jag uppenbarligen köpt en tjänst. Och. Det företag, i det här fallet ASSA, har således i uppgift att se till att låset är det bästa möjliga. Trevligt.
Skulle ASSA göra något annat än precis det de är utskickade för att göra - t.ex. rota igenom min post eller något liknande så skulle det komma ut. Därefter skulle ASSA tappa lite marknad... eller vad tror du?

Din bostadsvärd måste celebrera din liberala inställning till vad som är privat och publikt?

Jag ser liksom inte den här kopplingen. :q
Jag förstår inte varför jag genom att prenumerera på en tjänst helt automagiskt får en liberal inställning till vad som är privat/publikt.

Skulle ASSA göra något annat än precis det de är utskickade för att göra - t.ex. rota igenom min post eller något liknande så skulle det komma ut. Därefter skulle ASSA tappa lite marknad... eller vad tror du?

Ja det är precis det jag menar. Vet du exakt vad MS kommer att göra? Med lite fantasi är det inte svårt att de t.ex.:
1. Kollar vilka program du har
2. Anpassar direkt-reklam efter din konfiguration
3. Säljer vidare information om dig och din dator till 3:e part. Det står inget om att de inte ska göra det (I EULA).

Angående bostadsvärden..jag vet inte om du bor i lgh eller inte men en bostadsvärd får inte traska in hursomhelst i din lägenhet. Inte ens om det gäller livet utan då får polisen komma (vaktbolaget har mkt små befogenheter att kränka privatlivet). Vad jag menade var att om du tycker det är ok att bli granskad av ansvarig utgivare (MS) så är det ju samma sak med bostadsvärden, som är ansvarig för ditt boende.

Personligen tycker jag att man skall hålla på integriteten och själv välja vad man vill dela med sig av eller inte. Visst, jag kan tacka nej till SP3 men jag är övertygad om att viktiga patchar mm kommer att kräva SP3 för att kunna installeras.

Läs George Orwell - 1984, den är bra.

"War is Peace
Freedom is Slavery
Ignorance is Strength"

Hur långlivade skulle MS bli om det kom fram att det verkligen var så?
Hur många skulle stämma dem?
Hur många minuter skulle det dröja innan amerikanska staten svartlistade MS? = Hejdå MS...

Vidare, hur många AV-tillverkare skapar egna virus bara för att förbättra möjligheten för dem att överleva?
Ett seriöst företag kan inte göra det och överleva. Min erfarenhet efter att ha haft en lång och ganska nära relation till MS är att MS är bra mycket seriösare än vad många vill påskina.
Vad kommer härnäst? Compaq lägger in dito funktion i Insight Manager för att de ska kunna få reda på mer information om storföretagens servrar?
IBM fipplar in motsvarande funktionalitet i AS/400 och OS/400?

Sen tycker jag fortfarande att jämförelsen med bostadsvärden rimmar ganska illa.

Jag har läst George Orwell - 1984. Den är bra.

Rikard, det jag ville påskina med den här tråden var att alla som installerar SP3 bör veta vad de tackar ja till och läsa EULA. Vad du och jag tycker spelar väl egentligen mindre roll, det som betyder något är väl hur olika människor värderar sin integritet.

mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg

BABBA skrev:

1. Kollar vilka program du har
2. Anpassar direkt-reklam efter din konfiguration
3. Säljer vidare information om dig och din dator till 3:e part. Det står inget om att de inte ska göra det (I EULA).

Vad för slags "direkt-reklam" snackar du om?
Och vad gör det om dom kollar vilka program du har? Det är ju knappast så att dom har folk som går igenom varje enskild persons program, det är ju mer för storskaliga statistiska ändåmål. Det gör väl inte dig om du ligger med som en ppm i deras grafer? (som till stor del bara finns för att ge dom information om hur dom ska bättra sina program)

Är lite trött på alla som bara måste hacka på Microsoft för att det är Microsoft, och allt Microsoft gör är automatiskt kasst. (speciellt allt detta eviga gnällande från många open sourcare, som inte verkar ha nåt bättre för sig, kanske dom är avundsjuka eller något vad vet jag)

När/Om (vilket jag inte tror kommer inträffa) att något företag går för långt (med statistik t ex) så kommer nog allmänheten säga ifrån.

Det är ingen som tvingar dig att använda Windows.

mrHaze:

Vad för slags "direkt-reklam" snackar du om?

Samma som den du får hem i brevlådan fast elektronisk. Jag har precis spenderat morgonen med att ta bort en massa mail och avregistrera mig från nyhetsbrev, medlemskap mm som jag inte har beställt och inte vill ha. Risken med att någon kan kolla vad du har i din dator är ju också att de kan anpassa sitt tjänste-utbud till dig. Vissa tycker kanske om det, jag gör det inte.
Bara för att jag har Win2K betyder det inte att jag vill ha mail från MS som talar om att jag ska uppgradera till näste version.

Tråkigt nog blir alla rätt kontrollerade nuförtiden utan att veta om det. Om du handlar på Ica eller Konsum och har ett medlemskort så anpassas reklam just efter dig (kön, ålder, inkomst, boende) samt vad du handlar för matvaror. Hade jag drivit ett vinstrdrivande företag hadejag också gjort så förmodligen, det mest effektiva sättet.

Jag gnäller inte på MS för gnällandet skulle utan MS är bara ett exempel i träsket och eftersom SP3 är högaktuellt så tyckte jag det var bra att starta en diskussion om EULA (som detta inte blev ändå).

När/Om (vilket jag inte tror kommer inträffa) att något företag går för långt (med statistik t ex) så kommer nog allmänheten säga ifrån.

Många vet inte vad som händer i deras dator och tror t.ex att man ska ha msn.com som startsida bara för att det var så när man köpte datorn. Generellt är jag emot all form av spyware oavsett var de kommer ifrån.

mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg

krävs inte mycket uppmärksamhet för att hålla sig undan nyhetsbrev som man inte vill ha. jag har haft min nya email i 6 månader nu, har inte fått ett enda mail som jag inte är medveten om att jag ska få. min förra email innan hade jag därimot endel skräp mail, men det var för att jag hade klickat för nästan varenda "Jag vill ha mer information om ... via email..." ruta när jag registrerade mig på olika ställen.

... och de få nyhetsbrev jag registrerat mig hos microsoft kunde jag lätt avbryta när jag hade tröttnat på dem. vilket visar att ms är ett seriöst företag som inte verkar för skräpmail och spam reklam.

hade därimot mer problem att unsuscriba all porrspam som började komma när en kompis tyckte det kunde vara kul att skriva min email i suscribe istället för hans :e

och vill du inte ha msn som startsida - byt den, (men det håller jag faktist med om att det kan vara lite irreterande ibland, dom borde börja med en tom sida, eller en sida där det står hur man ändrar sin startsida)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Intressant tråd
Jag trodde att det bara var jag som läste hela användaretexten.
Till XP update står det att jag medger att MS rotar runt och kollar hur jag kör och har rätt att lämna över den informationen till andra (utan att namge mig) det betyder att de kan samla info till säga 1000 klasser där man sedan i nästa uppdatering lägger med en liten genväg till de som har pröjsat till MS.
Jag tror att XP lämnar info mellan 1-2 veckors mellanrum.
Förstå vilken kunskapsbank (MAKT) det blir.
Jag blir alldeles knottrig när jag läser och förstår.
Så Rikard läs en gång igen.
Dom byter tom ikoner på mina favoriter ibland till IE´s

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Det är anledningen till att jag inte gått över till WinXP. Jag vill inte ge MS information från mitt system som kan visa hur de ska kunna förmå mig att gå över till deras program och tillvara. T.ex. genom att göra ändringar i mitt system som missgynnar konkurentvaror jag använder. T.ex. när MS möss skulle få scrollhjul, slutade Logitechs smarta scroll att fungrera.

IE vill ibland skicka felrapport vid browsercrash, den info som skickas är virtuella filer och oåtkomlig för användaren. IE Temp... går aldrig att tömma helt pga såna filer. Man får gå in in arbetsminnet för att se vad det är IE vill skicka som felrapport.

Slutsats: MS använder "hemligt" inscannad info från systemet för att göra det svårare för de konkurenter som de vill "konkurera" ut. :x

XL-DennisMedlem sedan juni 200290 inlägg

Hej,

Första gången jag ser på wF en tråd med litet mer djup i sig :)

Datainsamling om enskilda människor beteende och konsumtion kommer alltid att vara i blickfånget. I det avseende skiljer sig inte MS från andra leverantörer.

Generellt är fenomenet datainsamling dubbelsidig. I slutändan kan det ge bättre produkter som kommer mig till nytta som brukare samtidigt som den som samlar in data får en bättre marknadsinsikt.

MS levererar OS, kärnan i datorsystemet, och med framväxten av Internet i kombination med vårt beteende att ständigt vara on-line gör att utvecklingen av hur MS mfl samlar in data följer såväl den tekniska utvecklingen som vårt förändrade beteende.

Med ökad datainsamling och tillgång till information följer också högre krav på hur denna information hanteras. Vad som sätts i fokus är då moral, etik och integritet för den enskilde användaren.

Enligt min högst personliga uppfattning så anser jag att MS uppfyller dessa krav. Vad jag efterlyser är att MS tydligare ger valmöjlighet åt den enskilde att skicka information eller inte. Den närmaste framtiden och inte minst hur ett flertal konsumentorganisationer i USA agerar kommer att ge svaret på denna fråga.

För oss användare finns det alltid valmöjlighet:
- Vill vi inte dela med oss information till en leverantör - använd andra leverantörers produkter.
- Vill vi inte dela med oss information men ändå nyttja deras produkter så koppla ned från Internet.
- Har vi mycket höga krav på integritet så använd inte dator överhuvudtaget.

Många gånger får jag frågan om säkerhet i MS Excel och litet skämtsamt säger jag ibland att vill du ha en korrekt kalkyl och med maximalt säkerhetskydd använd inget kalkylprogram överhuvudtaget.

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

En annan varning för SP3... Säkerhetspaketet från januari är tydligen med också. Om du har ett jobb där du dagligen använder dina serieportar - installera inte detta. Av någon anledning kände sig Microsoft tvingade att göra någon sorts patch på serieportshanteringen, vilket har gjort kommunikation med flera interna protokoll mot fordonsdatorer extremt slumpartat.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)