webForumDet fria alternativet

installera xp pro istället för win-98

Windowsur Windows

11 svar · 453 visningar · startad av fisken02

fisken02Medlem sedan aug. 2001181 inlägg

Jag vill installera xp-pro, jag har win 98 nu, men hur jag än försöker så ligger alla filer från win 98 kvar när jag har installerat xp. Jag har valt att konvertera till ntfs och formattera och allting. Men det är omöjligt att få en "riktig" formattering. Jag har läst här, och försökt att boota från cd:n, det går inte. Står bara att det inte går att köra installationsprogrammet för xp från DOS. Om jag formatterar så går det inte att starta med cd:n trots att jag väljer cd:n som första alternativ i BIOS. Det står bara "failure". Jävligt irriterande.... Snälla hjälp!! Hur installerar man XP utan att ha win-98 innan????

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

Boota från win98 startdisket.
gå till CDn (D:)

sen till d:\i386\

skriv sen winnt.exe eller winnt har jag för mig....

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nödlösningen brukar vara som följer:
Skapa en startdiskett från Win98.
Boota med disken.
Partitionera och formatera diskarna.
Släng in XP-skivan och kopiera I386-katalogen från CDn till hårddisken.
(Tänk på att du kommer att behöva filen XCOPY.EXE eller om det är .COM hyfsat lätttillgängligt)
Gå till I386-katalogen på hårddisken och starta installationsprogrammet därifrån.

går inte

Jag är inte så hemma i DOS. Hur kommer man in i d:\i386\ ???
Det står bara "felaktig katalog eller filnamn".
Tack på förhand.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag har läst här, och försökt att boota från cd:n, det går inte. Står bara att det inte går att köra installationsprogrammet för xp från DOS.

Nja...jag vet inte vad du gör men får du ett sådant felmeddelande så försöker du inte boota från CD:n

Ska du boota från CD:n så måste du gå in i BIOS setup, tryck del eller den tangent som anges vid den första skärmen ,sedan ändrar du startordning, från C: eller hårddisk till D: eller CD-ROM, sparar ändringarna och sedan startas datorn om och XP:s installationsprgram kommer att starta upp, varefter du får möjlighet att partitionerna och formatera.

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Så rätt, så rätt

Jag har gjort detta, men det står bara "Failure" när man försöker boota från cd:n. Datorn startar upp, cd:n börjar att snurra, det verkar som om den läser och sen så står det bara "Failure", och så startar den från hårddisken iallafall, trots att jag ändrat i BIOS.
Jag blir galen.....

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Fungerar det att boota med någon annan skiva som du vet är bootbar?
Om det gör det så kan du lämna in den skivan som du har nu och få den utbytt för det skall fungera att boota från en sån skiva.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Kanske är det cd-spelaren som spökar? Har för mig att alla cd-spelare inte kan användas för att boota från cd? Är datorn och cd-spelaren gammal?

Ja, ganska. cd-spelaren är 3,5 år. datorn är lite nyare, ca: 2 år. Kanske kan det bero på det??

leancuisineMedlem sedan jan. 2002160 inlägg

Hur gör man för att kopiera över katalogen i386 om man inte har xcopy? Det finns väl ett "vanligt" copy-kommando?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

jo, det finns en vanligt copy-kommando, men det kopierar inte underkataloger.

xcopy /e - är lättast att använda :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)