webForumDet fria alternativet

Pajade ntldr

10 svar · 308 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej! Jag har Win 2K på enhet E:\. Nu råkade jag formatera enhet c:\ (där jag inte trodde något viktigt fanns). Tydligen fanns NTLDR där.

"NTLDR saknas"

Har försökt med installationscd:n och kommandona FIXBOOT och FIXMBR, men inget har lyckats. Finns det något k´var att göra eller är det ominstallation som gäller nu? Har ingen ERD...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Botta från cd'n och välj att du vill reparera istället för att installera.

ThorsanderMedlem sedan aug. 2001746 inlägg

...FIXBOOT, FIXMBR, ERD, NTLDR etc.

Och det var då, Thorsander insåg att han inte kunde mycket om Operativsystem... ;)

SirPeter: Det var det jag gjorde!

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det kan räcka med att starta installationsprogrammet, boota från diskett och återställa boot.ini.

Har du ingen aning om vad som ska stå i boot.ini får du nog installera om hela operativsystemet.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Så här ser en standard boot.ini-fil ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect

Du kan även kolla Q311578 dom beskriver detta mer utförligt.

Sen får du ursäkta men:

clarkbones skrev:

Nu råkade jag formatera enhet c:\

Hur "råkar" man formatera... ;)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Eftersom Windows 2000 tyvärr saknar det ypperliga kommandot "bootcfg" i återställningskonsolen som XP har vete tusan hur man ska göra förutom att du kan använda MS-DOS bootdiskett och edit för att ändra i boot.ini om du har FAT32 som filsystem (med NTFS går det inte).

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Att starta Recovery Console från cd:n kan väl funka om man kör NTFS!?

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Men hur ska han komma åt att editera boot.ini i ÅK för W2k? mig veterligen så går det inte att komma åt andra kommandon än dom som finns specifikt för ÅK, men jag kan inte säga att jag har överdrivet stor erfarenhet av just detta, jag brukar inte lyckas med att "råka formatera" ;) som sagt i XP går det med ÅK-kommandot "bootcfg" men inte i W2k.

Och som jag skrev tidigare; har han lagt systemet på en vanlig FAT32 partition så går med MS-DOS bootdisketter, men det verkar inte som om detta är fallet här.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vild gissning - om man via en bootdiskett först ställer om "aktiv partition". Skulle det då kunna fungera med hjälp av "repair"-möjligheten från Win2k-skivan?
(Jepp, det är långt ifrån ett genomtänkt svar.)

Alternativt så kan man göra en snabbinstallation av Win2k på C: för att därefter manuellt hacka boot.ini-filen.

Well, jag började om från början, det var inte så mycket jobb eftersom jag nyligen installerat om och följdaktligen inte hade installerat alla program. Apropå "råkade". Jag gjorde det medvetet, men visste inte att NTLDR låg på C:\ . Så kan det gå ;) . Jag noterar era svar om jag skulle lyckas med samma bravad en andra gång...

Jag hade förstås NTFS och inte FAT...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)