webForumDet fria alternativet

Litet problem i XP

9 svar · 580 visningar · startad av thirsty

thirstyMedlem sedan juli 20022 inlägg

Hej

Jag har ett litet problem.(Med datorn, alltså)
När jag tagit bort innehållet i en mapp(tex. kasta, klipp ut)
Då blir det problem när jag ska kasta den tomma mappen.
Skyltens rubrik: "Fel vid borttagning av fil/mapp"
Skylten säger: "Det går inte att ta bort xxxxxx. Detta används av en annan person eller ett annat program. Avsluta alla program som kan tänkas använda filen och försök sedan igen."

Jag har ENDAST utforskaren öppen.
Försökte ta bort skrivskyddet, men den är ibockad lika fort igen.
Först när datorn startats om går det att fimpa mappen.
Mycket irriterande.

En annan irriterande sak är när det visas "miniatyrer" eller "ikoner" i utforskaren.
Ändrar det till "detaljerad lista", men den återgår snabbt till något av ovanstående.
Kan man ställa in så att den alltid visar "detaljerad lista"??

tacksam för svar / Lennart

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hej thirsty,
och välkommen till webForum!

Det första problemet skulle kunna härledas till t.ex. AV-programvara som låser filen. Ytterligare tänkbara problemkällor kan vara en så enkel sak som att man har flera utforskare igång och att mappen är markerad i någon av utforskarfönstren - det räcker för att det problem du beskriver ska uppstå.
Du kan program igång som ligger i "tray bar" d.v.s. längst ner till höger om du inte har flyttat "taskbar".

Alltid detaljerad lista...
Ändra inställningarna som du vill ha dem och gör därefter följande: (jag direktöversätter eftersom jag kör engelskt XP)
Verktygsmeny
Mappalternativ
Visa-fliken
Som aktuell mapp-knappen

Det borde väl fungera?

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Känner någon till ett program man kan använda för att få reda på vilken process som låser filen?

Det är lite störande att behöva stänga av alla program för att kunna radera filen.

copyrightMedlem sedan maj 200119 inlägg

Kör kommando tolken o döda filen därifrån då slipper du stänga ner alla processer... har exakt samma problem med skit os:et XP... Och winXP power toys kanske har något program med sig som kollar vilken process det är som låser filen...

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Om det är så att det handlar om DivX filmer,
så är det antagligen Explorer som läser igenom filen
och försöker bygga ett eget index.

För att avsluta detta måste du stänga ner explorer
sedan autostartar det igen.

Försök isåfall fixa filmer med DivFix

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

eller lägg följande i en fil som du kallar fixa.inf och högerklicka och välj Installera.

[version]
signature="$Windows NT$"

[DefaultInstall]
DelReg = Reduce.Reg

[Reduce.Reg]
HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

copyright skrev:

Kör kommando tolken o döda filen därifrån då slipper du stänga ner alla processer...

Ett annat sätt är att stänga av "common tasks" (det blåa fältet till vänster). Då gör inte utforskaren någonting när man markerar filen.

Problemet är att det i mitt fall inte är utforskaren som blockerar filen, utan ett annat program.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Marcus, ta en titt på följande tråd:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=406578#post406578

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jymdis skrev:

eller lägg följande i en fil som du kallar fixa.inf och högerklicka och välj Installera.

[version]
signature="$Windows NT$"

[DefaultInstall]
DelReg = Reduce.Reg

[Reduce.Reg]
HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"

Gammal tråd men det struntar jag i just nu. Tack Jymdis, det där löste mitt problem. :)

adnillenMedlem sedan jan. 2004308 inlägg

Nog för tråden var gammal, men Jymdis gjorde min dag!

En fil som vägrat att bli borttagen, t.o.m i felsäkert läge *morr* Men nuså! Tack o bock!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)