I kör-fältet kan man skriva program som calc, command och nu psp för att starta dem.
Vissa program lägger in sitt kortkommando så att det funkar så men jag undrar hur man kan lägga till egna?
Är det i registret eller skapar man egna typ bat-filer någonstans?
Kortkommando
4 svar · 356 visningar · startad av cyprys
Om du högerklickar på en genväg till ett program och väljer Egenskaper så hittar du ett fält där du kan lägga till ett kortkommando för att starta programmet. Dock fungerar det enbart med kortkommandon som nte redan används.
Jo. Men det var inte det jag var ute efter.
Jag vill kunna starta > kör och bara skriva programnamnet, som det funkar för t.ex. psp, icq eller kalkulatorn.
Om det handlar om bat-filer någonstans så kanske man kan skapa en som sköter flera program.
Så om jag ska börja arbeta med webb så skriver jag bara webb och så startas kanske homesite, psp, explorer, netscape eller nått. Det kanske är tydligare nu.
Jag vill alltså inte har kortkommadon som Ctrl + Alt + D eller nått sånt för bara ett program.
Vissa program lägger in sitt kortkommando så att det funkar så men jag undrar hur man kan lägga till egna?
Är det i registret eller skapar man egna typ bat-filer någonstans?
Nope, det är helt enkelt path-miljövariabeln som skapar de möjligheter du nämner. Det har inget med kortkomandon, registret ellet bat-filer att göra.
Den röda tråden mellan de filer du kan starta på det sätt du beskriver är path-satsen. Starta en kommandotolk och skriv "path". Resultatet blir väl något i stil med:
PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\MSSQL7\BINN
Samtliga exekverbara filer som ligger i de katalogerna kan du starta genom att skriva deras egentliga filnamn.
Om du skapar en genväg, döper om genvägen till ett bra namn och lägger den i en av mapparna i path-variabeln kan du använda länken som kortkommando.
Om länken heter psp skriver du psp eller psp.lnk för att starta den. Heter den psp.exe msåte den tydligen startas genom psp.exe.lnk.