webForumDet fria alternativet

Strippa XP

20 svar · 685 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tjo

Petade in XP-Pro på en del av disken på en laptop... men vill inte ha allt visuellt tjafs och vill helst strippa ned strlk till hälften på hela disten. Har inga behov alls av nåt media-duttande eller "smarta" funktioner. Vill helt enkelt ha XP-kärnan men med noll - lullull... Går det?
(Det fanns inga alternativ under installationen :l )

Inga märkliga svar nu som "varför?", "installera w2k ist"... utan det här är helt seriöst och jag vill ha plats för diverse programmeringsverktyg ist för detta visuella fjantandet. Har F.n endast 3 gig att leka med och XP vill ha hälften redan nu innan nåt annat är installerat :x

Svar emotses tacksamt :)

Inga svar... ;)

Men jag hittade ändå en hel del info om detta på nån yankeesite.. (det ska tydligen gå att strippa till ~500MB)
Här -> URL

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

men vill inte ha allt visuellt tjafs och vill helst strippa ned strlk till hälften på hela disten.

Du har nog installerat fel OS, det kanske passar bättre med Linux utan X?

Nä just det...då missar du alla "smarta" funktioner som du inte ville ha :OO

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Toppen PeW! :D

Du ska ha provision frå MS för din upplysning! :e

Jag kommer att köra hela tweaket så fort jag köpt XPpro! :e

Reefer > :p

Du har nog installerat fel OS, det kanske passar bättre med Linux utan X?

Nä just det...då missar du alla "smarta" funktioner som du inte ville ha

Å så förvånad jag blir av det *host* intelligenta inlägget :OO

*not* ;)

Jag kan inte förstå en sån fånig fråga; om man kan strippa XP? och gnälla över alla funktioner som du inte vill ha, då är det uppenbart att det inte är XP som du vill ha, men det har inte gått upp för dig?

Att ställa en sån fråga är inte intelligent, det har du helt rätt i.

PS. att skriva "not" brukar vara sånt man förknippar med fjortisar på nätet, det är väl du lite för gammal för? DS

Jaha... vi ska då ta fram testosteronet igen då... :p

För det första har du inte en minsta aning om vad jag syftar på för maskin och i vilket syfte som detta ska vara. För det andra ställer jag uttryckligen en seriös fråga och ville ha ett lika seriöst svar. Tydligen kunde inte du ge mig ett sådant så du övergår till att slänga upp en vass attityd. Men jag kan leva med det... och om du vill leka allan så varsågod - jag har redan fått mina svar så jag bryr mig litet i vad du eventuellt fortsätter med ;)

PS. att skriva "not" brukar vara sånt man förknippar med fjortisar på nätet, det är väl du lite för gammal för? DS

Har du komplex för nåt, eller vad? :e

XL-DennisMedlem sedan juni 200290 inlägg

OT:

Reefer,
Gratulerar - Nu har du lyckats förstöra en tråd till med din enfantila testosteronstinna pseudoskjutjärnjournalistbeteende.

När ska du växa upp och istället börja lämna sakliga intressanta inlägg här på wF, E-forum och andra forum?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

**Då tar vi och slutar med pajkastningen och håller oss till ämnet i fortsättningen, tack.

/SirPeter
Moderator webForum**

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 155 inlägg

För att åtegå till utgångsfrågan - jag bryr mig iofs inte så mycket om diskutrymmet, men skulle gärna få tag i en lista över vilka "onödiga" services man kan stänga ner för gott utan att påverka funktionaliteten negativt.
Någon som har/vet något om detta?

/Mange

Kolla igenom den här länken... där finns det en hel del att följa upp ;)

tarfalaMedlem sedan juli 2000177 inlägg

pew! vad exakt vill du ta bort ?vad vill du ha kvar? finns ju en hel del matnyttigt på tweakxp, vi kanske skall börja samla ihop tipsen som är relevant till tråden och lägga ut dom här???

I första hand ville jag mest spara plats och det är inget behov alls av vare sig multimedia, IE, Outlook, spel... etc på den här burken. Behöver helt enkelt en smidig och stabil NT-kärna för programutveckling och mina programmeringsverktyg tar ungefär 1.4GB, så med endast 3GB tillgängligt (halva disken, den andra har freeBSD installerat) blir det tufft...

NT5.0 lirade men inte alls smärtfritt och det är dags för en uppgradering eller en ominstallation. Jag valde att testa det första alternativet i första hand (en "clean install" med [us] XP).

Jag går nu igenom det som skrivs på TweakXP.. men det är en hel del att sålla ;) Jag kan ju göra en liten lista på "åtgärder" vart eftersom om det är fler som är intresserade. Men om det är nån annan som hittar nåt är det ju bara att plita ned det här :)

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

SugarDaddy skrev:

För att åtegå till utgångsfrågan - jag bryr mig iofs inte så mycket om diskutrymmet, men skulle gärna få tag i en lista över vilka "onödiga" services man kan stänga ner för gott utan att påverka funktionaliteten negativt.
Någon som har/vet något om detta?

Nej, men efter en snabb sökning på unnecessary services med Google hittade jag bl.a. detta.

http://is-it-true.org/nt/utips/utips76.shtml
http://www.zdnet.com/products/stories/reviews/0,4161,2564838-1,00.html

Prova https://www.google.com för fler länkar. :)

SugarDaddyMedlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Jag har då rakt aldrig förstått mig riktigt på dessa sökmotorer - hur kan det finnas så mycket information på ett ställe? Och den här för mig HELT okända Googles har jag aldrig hört talas om - kan man verkligen lita på honom??
Nä, tror minsann att jag fortsätter spamma alla forum jag råkar på och ställa dumma frågor....

Ps. Om man säger sig inte vet något om ämnet - varför bry sig? ds.
Ps2. Inga namn nämnda - inga namn glömda ds2.

/Mange

XL-Dennis skrev:

OT:

Reefer,
Gratulerar - Nu har du lyckats förstöra en tråd till med din enfantila testosteronstinna pseudoskjutjärnjournalistbeteende.

En person som skryter likt en dagisunge om sina förmodade kunskaper i ett leksaksprogram som Excel bör nog inte kalla andra för infantila (jo det stavas så, lär dig bokstavera korrekt innan du skriver ett inlägg)

XL-DennisMedlem sedan juni 200290 inlägg

Reefer,

OT:
Nu gör du mig besviken - Jag förväntade mig ett mycket bättre svar än så där - Lös ammunition eller kramp i skrivhanden?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

nu får ni ger er båda två. gör upp era fighter privat över IRC/ICQ/MSN whatever, men låt oss slippa dom här!

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

SugarDaddy:
Varför inte tacka för hjälpen istället för att vara otrevlig?

Man behöver inte veta allt om man vet hur man får reda på det.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag har då rakt aldrig förstått mig riktigt på dessa sökmotorer - hur kan det finnas så mycket information på ett ställe?

Enkelt dessa sökmotorer går igenom webservrarna (många, inte alla men många!) som finns och lägger upp informationen dom hittar i databaser som man sedan kan söka.

Och den här för mig HELT okända Googles har jag aldrig hört talas om - kan man verkligen lita på honom??

Google är väl en av dom älsta sökmotorerna, kanske inte snabbaste och bästa men många använder den.

Nä, tror minsann att jag fortsätter spamma alla forum jag råkar på och ställa dumma frågor....

Det är inte bra att spamma alla forum, däremot är väl ingen fråga för dum för att ställas. Men man kan ju söka lits själv först, antingen mha sök funktionen här på wf eller mha en sökmotor. Det kan ju faktiskt vara så att mha av google så hadde du kanske hittat ett antal länkar angående ditt problem snabbare istället för att få länkarna här.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)