ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Med tidigare versioner av windows är det inte särskilt svårt att förstå hur man gör för att få en nollmodemförbindelse, men hur gör man under Windows XP?
Jag sökte på NOLLMODEM under Hjälp- & Supportcenter i XP, fick en del vägledning och gjorde såhär:
1. Startar "Nätverksanslutningar" i Kontrollpanelen.
2. Väljer "Skapa ny anslutning" i vänstermenyn.
3. Klickar "Nästa" och väljer "Skapa Avancerad Anslutning"
...men sen när jag ska välja "Anslut direkt till en annan dator" (enligt hjälpen) så är den "disabled" och går inte att välja :( ...så jag får välja det andra alternativet och då går det endast att vara värd genom LPT-porten vilket jag inte vill... kabeln är för COM-porten och de e COM jag vill använda..
Nån som har nån lösning?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Rikard: Nej det hjälper nog inte...
...första artikeln, "Cables..." förklarar hur kablarna ska vara kopplade, men jag har en "färdigköpt" nollmodem-kabel, så de ska inte vara nå problem...
...andra artikeln, står det precis som i hjälpen, och som jag skrev ovan...
I avsnittet "To Make a Direct Cable Connection" i "HOW TO..."-artikeln på punkt 5, står det "Click 'Connect directly to another computer'" men som jag förklarade ovan så är den disabled (grå) och går ej att klicka på...
...testa själv, man måste inte ha nån kabel eller nåt, för att komma så långt...
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Det fungerar alldeles utmärkt för mig. Är du inloggad med administrativa rättigheter?
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Tror det, jag är den enda som använder datorn, så jag "loggar aldrig in"...
...måste man installera nåt särskilt, som i Win98?