Okej, nu har ja krånglat till det lite här va ...
Min kompis körde XP på sin burk. Han ville ha den formaterad så jag gick in i dos via en startdiskett och tog format c:, hände ingenting. Så fick jag för mig att man skulle skriva fdisk å dum som jag är gör ja det och råkar flippra bort en hårdisk eller nåt sånt . Hans c: hette HERMAN_1 åså skrev jag in det å den raderades typ.. Så nu när man startar datorn så kommer det upp: Hittar inget operativsystem. Ahhhhhhhh! Va ska ja göra????
Om han skall ha in XP på den igen så är det bara att starta från cd-skivan och installera om det.
Om han inte skall ha in nåt på den utan bara vill ha en tom disk som är formaterad så kan du skapa en ny partition med fdisk och formatera den.
det beror på vad du har för BIOS oftast är det "delete" knappen eller "ctrl" knappen.. precis när den första bilden kommer upp.
sedan vet jag ju inte hur ditt bios ser ut... men leta upp
boot sequence någonting och se till att cd:n kommer före hårdisken.
Det bästa hade ju varit att du hade ringt någon kompis som e någorlunda haj på detta...
kan vara lite klurigt att lära sig själv som jag gjorde för ett par år sedan.. det tar onödigt mycket tid... ring någon som kan
Om avsikten var att rensa C: från allt så följ de andras råd nu.
Men annars lite info hur Fdisk och andra partitionsverktyg funkar:
Fdisk ändrar bara i hårddiskens MBR som talar om hur du valt att fördela partitionerna. Om du ångrar en ändring så får du tillbaka allt som det var om du återskapar MBR genom att skriva in den gamla fördelningen med Fdisk igen och startar om datorn!
Eftersom du bara tagit bort partitionen med Fdisk utan att välja nya fördelning så har du heller inte kunnat formatera bort nåt.
Det är formateringen som tar bort infon om var filerna ligger i partitionen.
/r
Du ska förstås välja samma filsystem också, med Win9x Fdisk kan du inte välja ntfs, isf får du byta verktyg för att rädda tillbaka partitionen.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e