webForumDet fria alternativet

lägga ihop partitioner ??

7 svar · 387 visningar · startad av hydra

hydraMedlem sedan dec. 200148 inlägg

Har partitionerat min disk i två delar:

C:\ (2gb)
E:\ (10gb)

nu vill jag slå samman dessa till en disk igen, hur gör jag? räcker det med en formatering, eller är disken fortfarnade partitionerad då?

hjälp mig.

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Om du vill göra det och förlora alla data som du inte sparar undan från dessa partitioner fungerar windows inbyggda fdisk utmärkt :)
Om du däremot inte orkar eller kan spara undan så finns exempelvis Partition Magic som kan slå ihop utan att förlora data :)

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

C: är ju en primär partition, och E: är uppenbarligen en logisk partition. du kan inte slå ihop dom bara sådär. Du måste ta bort den logiska partitionen E: och förminska den utökade partitionen (som innehåller alla logiska partitioner) lika mycket som E:s storlek. Sedan tar du också bort C: och gör en ny Primär partition med den nya storleken (C: + E:).

Detta innebär att du kommer förlora mycket data. Lite krångligt kan det nog också vara om man inte gjort det förut. Jag rekommenderar därför också Partition Magic, som Klös sa... Det blir mycket smidigare gjort där..

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

vill dock varna för Partion Magic, programmet verkar tillämpa nån 50/50 princip, fungerar smärtfritt 50% av ggr och dom andra önskar man att man inte använde det..

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Partion Magic funkar ju perfekt
enda som har strulat för mig är avinstallation hehe

annars e de klart de bästa

OuKaijMedlem sedan maj 2002839 inlägg

Partition Magic, otroligt smidigt!!! :)

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

det är sant att PMagic kan krångla. Under en period kunde jag inte alls ´göra någon partition pga att programmet hängde sig när den applicerade mina ändringar i DOS. och den hängde sig alltid på 33% kommer jag ihåg. väldigt frustrerande.

numera använder jag inte pmagic, för att jag tycker fdisk är tillräckligt smidigt och snabbt. har man gjort en sak så många gånger spelar det ingen roll med grafisk gränssnitt eller inte....

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag har hitintills, med alla versioner av PM som jag använt haft en failurerate på 25% -det är inte acceptabelt.

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
130 ms — hämta statistik (db)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)