TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Jag använder win2k pro och NTFS, jag har två partitioner.
Tänk om jag skulle vilja tabort båda dessa partitioner och få en ren disk igen, hur gör man då? Det går inte att använda FDISK för NTFS partitioner och ta bort dessa, i alla fall när jag har försökt.
Så jag läser i win2k bibeln att man med hjälp av återställningskonsolen och kommandot:
diskpart delete
kan radera partitioner....
Jag vill gärna få det här bekräftat. Om jag vill ta bort d: och c: skriver jag då först:
diskpart delete d:
sedan:
diskpart delete c:
...så har jag en ren hd igen, fri från NTFS filsystem etc??????
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Det går visst att använda Fdsik. Men du får en fråga i början om du vill aktivera stöd för NTFS, svara på JA på den så är det inga problem.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du skall installera win2k eller xp efter att du har rensat disken så kan du göra det där i början av installationen betydligt enklare.
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg du kan använda program från hd tillverkaren som rensar din hd helt & hållet 100%
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Eller ett program som heter GDisk, det brukar jag använda. Tror att du hittar det på Symantects site.
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg När jag änväde FDISK, efter att ha startat upp datorn från en windows ME startdiskett, fick jag ej frågan om jag ville aktivera stöd för NTFS. När jag försökte tabort icke DOS partitioner fick jag ett felmeddelande som jag inte kommer ihåg.
Finns FDISK i återställningskonsolen? Det FDISK programmet kanske i så fall är annorlunda?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Som jag tidigare skrev. Börja med en nyinstallation av win2k och ta bort partitionerna där.