Bjarne AMedlem sedan feb. 2001151 inlägg Har en dator med winXP och skulle vilja kunna köra både XP och Win98.
Fick rådet att installera 98 först och sedan XP då skulle man få något val vid uppstart på vilken man ville bota
Kan man köra 98 på på NTFS eller kan man köra XP på fat32
eller måsta man partionera en till varje op
Finns det några formateringverktyg i XP eller kan startdisketten till Win98 formatera till NTFS
Tacksam för svar så jag slipper gå den hårda vägen (och prova själv)
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg vad jag vet måste du ha två partioner för att få det att fungera..
visst du kan köra win xp på fat32 men så du kan läsa ifrån win98, dock kan du läsa win98 från win xp även om win xp är ntfs.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du kan installera båda på samma partition med fat32 men det är inte att rekommendera direkt. Bäst är att lägga in 98:an först på C: och därefter XP på D: med ntfs.
Får jag fråga varför du vill köra win98 med?
Bjarne AMedlem sedan feb. 2001151 inlägg Lära så länge man lever
Jag vill köra 98 både för att kontrollera websidor i olika verioner av explorer och sedan funkar inte spel i XP även om man väljer att köra i simulerat 98 läge
Sedan vill jag lära mej hur det fungerar
Men hur är det med formateringsverktyg
funderade på att partionera i 3 och även lägga in Linux
(det blir ju fler då Linux vill ha lite partioner till allt möjligt)
Kan man dela icke systemfiler (typ HTML, MP3 filer) mellan olika filsystem, hittar dom varandras partioner?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Win 98 kan mig veterligen inte läsa NTFS fast om den "delade" partitionen är FAT32 så funkar det mot Win98, WinXP, Linux :)