MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Tjohej,
jag har ett skumt problem med ett Windows 98-system. Det går inte att skriva bokstaven å i vissa program (a med en boll pa ;) ). I IE ser det verkligen ut som ett a nar man skriver men bokstaven ser ut så här när den postas: å
Någon som har några idér? Kan det vara någon fil som har blivit korrupt? Vad kan jag testa att ominstallera?
Word verkar vara det enda program där det fungerar att skriva å (a).
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg ställ vilket typsnitt du ska använda i programmen så kanske de funkar
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Hum.
Nu sitter jag på en annan dator.
Och nu ser jag å-bokstäverna i mitt inlägg som jag postade. Jag såg dom inte när jag satt på Win98-burken. Då tolkade datorn å som ett í.
Jag har för mig att win98-burken installerades med ett annat språk än svenska ursprungligen eller något liknande (det är inte min dator). Kan det vara så att samtliga typsnitt på den datorn har í istället för å och att anledningen till att det ser bra ut i just Word är att den har nyare typsnitt av svensk typ? Hm. Måste testas..
Tack.
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Yep, det var slovenska teckensnitt eller nåt på den andra datorn. Å fungerade i Word eftersom Times new roman versionen som användes var av ny, svensk typ.
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Jag ska kanske tillägga att det inte är någon vidare bra idé att ta bort FONTS-mappen via DOS, skapa en ny mapp och sedan bara lägga dit några standard-font-filer från en annan dator. Windows kommer inte att starta.. ;) (Det går att fixa genom att man extractar font-filerna till x:\windows\fonts via win98-skivan men det är rätt mycket extrajobb.)
Bara så ni vet.