webForumDet fria alternativet

WinXP IE -- Automatisk reklam? Skummt...

Windows

18 svar · 666 visningar · startad av leancuisine

Medlem sedan jan. 2002160 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har MS lagt in någon funktion i IE på winXP som laddar hem reklamsidor av sig själv? När jag sitter och jobbar ploppar det upp sidor med reklam av och till, trots att jag bara kör IE mot min egen "localhost". Otroligt läskigt. Vet någon något om det här?

Vanligtvis jobbar jag på Mac och orkar inte hänga med i allt finlir i Windows? Känner någon mer van windows-användare till vad det här beror på? Det är ju rena rama George Orwell romanen...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Troligtvis har du installerat något program som gör sådär. Kolla vad som är igång och fimpa det.
Ta även hem och kör ad-aware så bör du få bort såna program.

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Kan även tipsa om den här sidan där det står hur du manuellt tar bort dessa parasiter om inte Ad-Aware lyckas

Tack för de sjyssta svaren. Jag får väl desinfektera datorn enligt era rekommendationer. Det är det här som jag inte gillar med MS-produkter, det pågår alltid en massa saker i det fördolda som man inte bekräftat eller vet om... Det känns väldigt otryggt att man själv är den som vet minst om vad som händer på ens egen dator. T ex loggar den alltid in mig på MS messenger. Har varken tid eller lust att forska i var man avaktiverar det... MS suger otroligt fett, synd att det är standard, annars hade jag inte tagit i deras produkter med tång ens...

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Är det som så att du vill avinstallera Messenger så kan du kika här
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=138460#post138460

Tack för tipset. Tusan vad kusligt... Har de lagt lagt vissa komponenter i "hide"-läge... De är inte kloka på MS.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

eancuisine;

Vakna upp nu för fan! :OO

Är det MS fel att du klantat dig och installerat ad-program? skärpning lamer!

Håll dig till Maccrap om du inte klarar av ett avancerat system.

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

avancerat system

haha. :e

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Instämmer i leancuisines stillsamma synpunkter. Hoppas det går bra med råden.

Spagetti-avancerat. ;)

Tja Reefer. Kanske gick jag fram lite hårdhänt i ordvalet eftersom jag gillar att spetsa till mina formuleringar. Vilket vissa andra tydligen också gör :) .

I sakfrågan säger jag. Om det är brott att vilja ha användarvänlighet, då är jag skyldig till anklagelsen.

Men en stillsam undran: vore det inte bättre om man som användare kunde styra vad man vill ska hända på datorn och vilka program som ska finnas på den?

Du kan styra exakt vad du vill ha in i din dator vid installationen, det gäller bara att läsa innantill vad som står och strunta i att installera skit som lägger med spyware. ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag håller med leancusine: på en Windowsmaskin kan i princip vad som helst hända "i bakgrunden", medan på en Mac ser man exakt vilka program som är igång. :)

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

:stefan:

Sluta ljuga, eller är det Windows 95 du pratar om?

Det finns inget som du inte kan kontrollera i NT/2k/XP, det du mycket väl om du har någon som helst erfarenhet av dom systemen.

leancuisine har klantat sig och börjar babbla om saker som han inte begriper sig på, det är uppenbart att den temporära flytten från Maccrap blev för chockartat för honom.

Reefer, bakom din hårda ytan döljer sig säkert en betydligt vänare själ... Snacka om tillspetsad formuleringskonst. Men för mig är det inte frågan om några chocker, tja mer än verbala förstås :)

Jag kunde win95 på mina fem fingrar: kontrollera behärska och anpassa allt, vilket jag gjorde med mycket nöje. När win98 kom lärde jag mig det viktigaste och nu när XP kom (som är väldigt smidigt i övrigt, och helt okej visuellt) så har jag inte orkat lära mig alla sådana specialtricks som krävs för att slippa ha nedre högra hörnet pepprat med små applikationer som loggar in och ut och allt utom att tala om för mig hur jag får bort dem. Det är det som är kärnpunkten i mitt argument. Jag tycker det är tröttsamt att det krävs så mycket små finesser och manuell anpassning av konfigurationsfiler och grejer bara för att plocka bort en massa små blippande blinkande grejor som jag aldrig använder. Jag vill i princip bara ha en systemklocka igång och de applikationer som jag aktivt valt att installera och köra. Jag har viktigare saker för mig, som t ex att jobba, än att hålla på och bråka med OS:et.

Jag vet att ni tycker jag är korkad för dessa åsikter. Det otroligt kul att pilla med Windows om man har tid att fixa och dona och redigera vissa systemfiler, så att det blir precis som man vill. Men har man inte tid och lust till det är det ganska jobbigt eftersom det känns som att man måsta kämpa mot avändarmiljön för att slippa saker som ploppar upp och slippa hjälp och dialogrutor man inte vill ha...

Tja, nu blir jag väl avrättad här.... men det var skönt att få lägga ut texten. (Notera dock när ni hänger mig att jag tycker XP är det bästa windows hittills... kanske kan det bli någor med tiden)

Trådens fråga verkar vara löst vid det här laget som jag ser det.

Kan vi släppa kriget mellan Mac och PC i detta forum nu?
Om ni önskar kriga så finns det speciella forum för det.

SirPeter
Moderator, webForum

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det finns inget som du inte kan kontrollera i NT/2k/XP

Kanske inte men man kan ju undra varför MS gömmer installation/avinstalltion av messenger (och andra), eftersom dom inte dyker upp i "Add/Remove progra ..." om man inte går in och ändrar i en textfil manuellt med en editor. Trodde det endast var i *nix man gjorde så :birp

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men tagga ner, Reefer... ;)

Jag menar att på en Win-maskin kan man kolla på två ställen direkt efter program igång: till höger om Startknappen (dvs mIRC, Netscape, Notepad osv) och längst till höger vid klockan (ICQ, serverprogram, VNC mm). Men tar man Ctrl-alt-del hittar man ännu fler program igång. Det är här jag menar att det kan hoppa igång program utan att man märker det.

På en Mac är det bara att kika i menyn längst uppe till höger och man ser alla program som är igång. :)

Ja det blev ju en het och livad diskussion i den här tråden!

Jag upptäckte idag lite mer av svaret på min ursprungliga undran. Ett svar som jag redan fått av vänliga själar här på webForum. Att det handlar om s k spyware Boven i mitt drama måste ha varit KaZaa. Herr Gates med vänner var alltså oskyldiga till det hela.

Läs kommentarerna här:

http://download.com.com/3302-2166-10113972.html

KaZaA maybe the cream of the crop of file swapping programs but tons of downright dirty spywares sucked everything good out of this otherwise excellent program.

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

jepp, låter gator lång väg..

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)