webForumDet fria alternativet

Formation

11 svar · 301 visningar · startad av kalleballe-4

kalleballe-4Medlem sedan apr. 2002119 inlägg

Hej hej.
jag hade win2000 server family professinal, och nu när jag skulle byta det till 98 skulle jag då formatera. Jag stoppa i win98 skiva (andra utgv) och startdisketten. Med hjälp av den kunde jag formatera C: vars filsystem var NTFS eller vad det heter. Jag tog bort den partinonen med fdisk och nu börja jag formatera. efter formatiionen så la jag dit en ny partion. Men nu var min hd bara på 540mb, från 15g.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Du glömde att aktivera stöd för stora partitioner. Du kör med största sannolikhet FAT-16 istället för FAT-32.
Börja om.
Kör FDISK, aktivera stöd för stora partitioner och formatera igen.

Vart väljer man det då? att aktivera stort diskstöd?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Precis i början när du går in i fdisk så får du välja ja eller nej för att aktivera stort diskstöd.

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Det är det första som FDISK frågar efter när du kör han "Vill du aktivera stöd för stora diskar?" alt ja eller yes är per default, bara att trycka enter. (se dock till att det verkligen är det)

Funkar ej..

Den frågar inte efter det...
Kan man inte ställa in det manuelt?
Jag förmodar att filsystemet är nu då FAT16, och stort disk stöd är FAT32, eller?

Hrm... den var meningen att denna skulle hamna under formation,
men tydligen gjorde den inte det..

Ok då fortsätter vi i den här tråden :e

Är du verkligen säker på att startdisketten du har är från W98?

Det låter som om du har en gammal DOS 6.22 diskett eller något, där fanns bara stöd för FAT12 och FAT16.

Du har förmodligen en för gammal version av FDISK, du behöver en startdiskett för W98, av rättsliga skäl kan jag inte direktlänka till siten där dom har bootdisketter men gå till http://www.google.com och sök på "bootdisk" ;)

Hitta en bott diskt som verka skit bra, men när jag då skulle köra fdiskt som i detta fall tydligen hette aefdisk. fatta jag noll. skall pröva att ladda ner lite bootdiskar men har du nått förslag på en bra (igen) så skicka.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Använd en originalbootdiskett till win98. Det finns "rätt" version av fdisk på den.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Var ett tag sedan jag installerade Win98 men.... (man kan göra så i W2K)

Om man låter disken vara opartitionerad och bootar sedan från CD, partitionerar inte installations programmet då disken på ett riktigt sätt?

Jo det stämmer, kommer ihåg det nu när GunnarD skrev det, men till skillnad från W2k så frågar bara W98; "Vill du konfigurera hela disken?" svarar du ja så tar han hela disken oavsett storlek och partitionerar med FAT32 (diskar över 8 GB blir det således 64K cluster på), svarar du nej så avbryts installationsprogrammet, inget vidare flexibelt men visst det är väl enklare än att hitta rätt bootdisk.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb