webForumDet fria alternativet

behörighet

4 svar · 337 visningar · startad av Qaz

QazMedlem sedan feb. 2000210 inlägg

Jag skulle behöva lite vägledning, till hemsidor eller literatur eller direkt hjälp.

Jag försöker att ställa in behörigheter på en win2000 server, men det går inte som jag vill.

Vad jag vill är att ett antal användare som finns i en grupp (vi kan kalla den "gruppen") ska ha fullständig behörighet till en mapp och undermappar, men ingen annan ska komma in i den. Låter enkelt i mina öron, men hur gör jag?

Jag vill att det ska vara så enkelt att jag bara tarbort everyone och lägger till gruppen, men icke.....

Någon som kan hjälpa? och någon som kan ge förslag på bra böcker, hemsidor där jag kan läsa om detta?

BrimbaMedlem sedan dec. 19992 966 inlägg

Qaz skrev:

Jag vill att det ska vara så enkelt att jag bara tarbort everyone och lägger till gruppen, men icke.....

Varför inte?

Jag tror att jag börjar inse mitt problem (förutom att jag inte fattar tillräckligt). Everyone har en massa behörighet på hela disken, typ full control. Och detta sprider sig nedåt.

Kan det vara anledningen till att det inte funkar?

BrimbaMedlem sedan dec. 19992 966 inlägg

Högerklicka på mappen, välj security, lägg till din grupp samt administrator, sätt rättigheter. Ta bort everyone, möjligen klicka "allow inheritable permissions...."

Det borde fungera?

Hmm, jag fick inte min grupp att funka, men det kan bero på att jag klantat mig.... jag fick det däremot att funka med de enskilda användarna, vilket räcker just nu.... jag tor att jag börjar fatta vad jag gjort för fel tidigare.....

Tack för hjälpen Brimba :)

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb