webForumDet fria alternativet

Installationsproblem med Win98!

3 svar · 199 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg

Fick tag på en gammal dator, formaterade och skulle installera win98, installationen gick bra, tills den automatiskt startade om datorn som den gör i installationens slutskede, då när den hittar en massa ny maskinvara så blir jag ombedd att sätta i Win98 CDn, och gör det, men den kan fortfarnade inte hitta drivrutinerna på CDn, och jag blir tvungen att välja avbryt, detta upprepar sig ett 10-tal gånger innan jag kommer in i windows..

Ska det vara så när drivrutinerna inte finns i win98 från början? eller är det nåt knas? Datorn är äldre än win98, en HP Vectra VE. Är lite osäker eftersom det var så mycket hårdvara, gammal dessutom som det inte fanns drivisar till...

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Skumt.. hur installerade du, bootade du på cd:n eller använde du disket ?

om du gör som så att du bootar på disket(med cd-rom stöd) gör ordning disken(fdisk/format mm..) du ska ha windows på, kopierar över Win98 mappen från cd:n till hårddisken och sedan kör installationen där ifrån. Då slipper du alla de problemen. :-D

:stefan:Medlem sedan apr. 20008 032 inlägg

stoffe: Men om nu drivrutinerna inte finns på Win98-cdn - då hjälper det väl knappast att lägga över Win98-mappen från cdn till hårddisken..? ;)

erciz: Har du drivrutiner överhuvudtaget, på diskett eller annan cd? I så fall kan du välja att leta själv när den inte hittar nåt på 98-skivan. :)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

humm.. jag uppfatade det som om att win98 efter omstarten inte hittade CD-romen... :r

Genererad på 511 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb