webForumDet fria alternativet

USB-skrivare - Win98

8 svar · 525 visningar · startad av hp

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

När jag ska installera en ny USB-skrivare på en gammal dator som har Win98 första versionen kan jag inte välja USB-porten när jag ska installera skrivaren. Datorn är en gammal 166 Mhz men har USB som standard och det ser korrekt ut i enhetshanteraren dvs inga indikationer på fel med USB-portarna.

För gammalt BIOS trodde någon men det är ju samma BIOS som när datorn var ny och den har ju USB som standard. Kan det vara för gammal version av Windows? Kan det hjälpa att uppgradera till andra utgåvan av 98 tro?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

usb-stödet kom redan i Win95b så det borde inte vara några problem, men usb fungerar ju på det sättet att den ska reagera när man stoppar i kabeln, därför kan man inte installera en usb-skivaren på "vanligt" sätt.

Händer det något när du stoppar in kabeln?

Ja, men när man installerar skrivaren via lägg till skrivare så kan man bara välja LPT-portar eller COM-portar, ingen USB-port. På andra datorer jag grejat med har man kunnat välja USB också.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Hum..men alltså, det är bara att trycka in kontakten i USB porten så funkar det, det är juh lissom hela poängen med USB ;)

Eller har jag helt missförstått vad du vill göra?

Nejdå, du har nog förstått rätt. Jag trycker in kontakten och datorn hittar ny enhet. När jag ska skriva ut händer inget och ett felmeddelande kommer upp att det inte verkar vara korrekt anslutet. När jag sedan tittar på egenskaper för skrivaren så finns inte USB-porten med utan skrivaren skriver mot COM eller LPT-port och USB går inte att välja.

Jag har tittat på andra datorer som har USB-skrivare installerade och där finns porten med om man tittar på egenskaper för skrivaren.

Jag ska prova att ominstallera Windows få se om det hjälper.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Det är en Hp skrivare Va
isåfall Stoppa in skivan kör install när den frågar efter port osv då stoppar du in kontakten Wola
Cp Hp fel

Ja, det är en HP Deskjet. Ska prova det du tipsade om.

// HURRAAAA!!! Nu fungerar det! Tusen tack! //

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Hp skulle sattsa på enklare installatiober fick vi brev om på jobbet bär jag jobba som återförsäljare
Installationen funkar ju inte ens

Ja, det får vi verkligen hoppas på...

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)