GossardMedlem sedan juni 200219 inlägg
Hejsan!
Skulle höra med er om ni har några tips för att lösa följande smidigt. Jag har kört XP Home under en tid, men då jag börjat med ASP tog jag mig i kragen och köpte en fullversion av XP Pro. Killen i butiken sa att det bästa är att formattera hela hd'n, och sedan boota från XP Pro-skivan. HD'n ligger i NTFS-format, och jag tänkte ta backup på allt som ska sparas från disken.
Är ovanstående bästa lösningen, eller finns det någon annan variant. Min idé var alltså att starta upp från en bootdiskett och köra format c:...
Tack på förhand!
mvh
Gossard
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Om du har NTFS på disken så kan du inte formatera på det där sättet men å andra sidan sett så är det ändå inte så man gör för att installera XP.
Boota bara från skivan och följ instruktionerna så kommer du till ett ställe där du kan formatera precis innan installationen.
Ok, tackar. Detta går alltså, trots att Pro-versionen är en fullversion, alltså inte en uppgradering? I så fall är det kanon.
Du kan inte uppgradera med den utan du får göra en fullinstallation.
snajgelMedlem sedan juni 2001731 inlägg
Jag skulle tippa att det går att uppgradera, fast tycker inte jag att du ska göra.
Om det funkar så ska det bara va att sätta i pro-skivan när du är inne i systemet, och då säger den typ att det är en nyare verre på skivan än d som är installat, och frågar om du vill uppgradera, vet dock inte om det funkar lr om det funkar bra.
Du kan inte uppgradera med den utan du får göra en fullinstallation.
Ok, men det löser sig om jag bootar från Pro-skivan. Vad jag förstår av svaren kommer installationen formatera hn'n.
mvh
Gossard
PS: Sorry för alla frågor, men har hört en och annan mardrömshistoria gällande detta, bl a att Home skulle "hänga kvar" på något sätt.
Ja det löser sig om du bootar från Pro-skivan.
Home ligger inte kvar efter en formatering som görs under installationen.