webForumDet fria alternativet

Win 98 stannar upp!

9 svar · 314 visningar · startad av jockeb

jockebMedlem sedan feb. 2001124 inlägg

Jag vet inte varför men min dator har börjat bete sig lite konstigt. Nästan varje gång jag tar bort någon fil eller tömmer papperskorgen hänger sig datorn i upp till en halv minut, sen blir det som vanligt ingen. Nån som vet varför?

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Full hårddisk och/eller fragmenterad hårddisk?

Jag defragmenterade hårdisken, (tog ca 9 timmar!). Nu verkar allt funka perfekt igen. Tack för tipset.

Nu började det igen.
Efter dagens start av datorn satte det igång igen. Jag har 5 gig ledigt utrymme på hårdisken så det är nog inte där felet ligger.

Här är lite exempel på när problemet kan uppkomma:
Vid start av internet explorer
Vid start av utforskaren
Vid ändring av filer både i utforskaren på skrivbordet och i startmenyn(kopiering, namnbyte, borttagning mm.)
När jag tömmer papperskorgen.

Det här var bara några utav dom tillfällena när datorn hänger sig.
Det verkar som att det har att göra med Explorer, eller?

Föresten, det är bara det fönstret som jag gör ändringarna i som hänger sig, allt annat kan man jobba normalt med förutom att fönster som man stänger eller flyttar fortsätter att visas tills det fönstret som hängde sig blir normalt.

Jag känner igen det där.... Vad kör du för OS och eventuellt antivirus?

Windows 98 SE vers. 4.10.2222
Norton AntiVirus v5.0 med virusfiler uppdaterade senast 2001-01-18 vilket kanske inte är så lyckat. (Den fria tiden har gått ut :-)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Stäng av Norton och se om det blir bättre.

Ok, det verkar funka bra men man vet ju aldrig. Jag återkommer om felet återkommer. Tack för hjälpen!

Nån som vet något bra och gratis antivirusprogram?

Lite OT: angående antivirus så är min filosofi att viktiga program som OS, Office, Antivirus kan man lägga lite pengar på medan övriga program finns det oftast bra freeware som ersätter de kommersiella :)
Men testa FSecure jag hade som sagt liknande symptom med Norton AV och bytte till F-Secure och inte haft några problem sen dess. Det finns en 30-dagars testversion....

Jag ska tänka på saken...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)