webForumDet fria alternativet

Formatering av XP?

7 svar · 327 visningar · startad av pennypacker

pennypackerMedlem sedan mars 200287 inlägg

Jag har fått stora problem med min burk. Så fort jag försöker starta burken och windows börjar laddas så startar den om. Det går inte ens att gå in i felsäkert läge, den startar om även då. Har testat att boota från Windows XP skivan och gjort en formatering därifrån. Samma sak händer ändå, så fort windows börjar laddas startar den om. Vid senaste formateringsförsöket gick den inte hela vägen så nu är ungefär hälften av Win XP installerat. Jag har testat att ladda ner ny BIOS utan något förbättrat resultat.
Nu försöker jag boota från floppy och göra en format c: men jag får felmeddelandet "formatering stöds inte på enhet c". Jag har testat att boota från en WinME skiva och försöka köra format c: kommandot därifrån men får felmeddelandet "ogiltig ms-dos version".
Någon som har förslag på vad jag ska göra för att lösa detta problem?

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Vad får du för STOP meddelande?

Tog ur hårddisken och formaterade och installerade xp på den genom en annan dator. Hårddisken fungerar utmärkt. När jag sätter tillbaka den i min dator får jag felmeddelandet "NTLDR saknas". Jag har testat att boota från XP-skivan och kört recovery för att sedan köra fixboot och fixmbr, detta gör dock ingen skillnad. Har även testat att köra fdisk för att bestämma aktiv partition, utan resultat.
Fortfarande "NTLDR saknas", vad göra???

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Kabelproblem?

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Gick den att starta i felsäkert läge med nätverkskort?

I så fall var det nog Norton Antivirus som spökade, om du nu har det installerat, har haft det problemet för ett tag sedan.

Dina nya problem->provat att ta bort alla andra IDE enheter utom hårddisken med OP systemet?

/T

Har nu återigen formaterat om c: och installerat XP från min egen burk, detta eftersom förra problemet förmodligen hade med att windowsinstallationen gjordes på en annan burk.
Nu drar windows i alla fall igång men när jag varit inne i windows i ca 20 sekunder startar den om.
Vad kan det vara?

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

hummm.....

bara en liten fråga...vilken version av winxp installerar du? Pro eller Home?

Och dessutom...formaterar du i NTFS-filsystemet eller inte? Det ska nämligen vara NTFS, vilket kan vara orsaken till att startdiskett och winMeskiva misslyckades..

XP Pro är versionen och jag har formaterat i NTFS-filsystem.
Börjar misstänka att det är något elektroniskt i burken som är fel.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb