webForumDet fria alternativet

WinME vägrar installera nya program

24 svar · 479 visningar · startad av Patrik81

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Hejsan

Vill bara säga att jag sökta en bra stund innan jag skrev detta inlägg, men uppenbarligen resultatlöst eftersom jag nu sitter här och skriver :)

Har en tjejkompis som är lite uppriven över att hennes dator (som kör Win Me) nu inte längre vill installera program.
Hon har kollat så att det inte är hårddisken som är full, och det kommer aldrig upp några felmeddelanden, det enda som händer är att datorn stannar upp, och inte gör något en stund in i installationen.
Då tänkte jag att det kanske låg något antivirus program eller något liknande i bakgrunden och spökade, men eftersom hon inte har något av program så kan det inte gärna vara det, och nu är det lite försent att installera ett eftersom hon inte kan installera något...
*pust* jobbig situation...

Någon som har några idéer på vad som kan slagit slint? Hon kan ha tagit bort någon fil som kanske inte var bra att ta bort, men hon har haft problemet i ett halvår?! och kommer inte ihåg alla filer hon tagit bort...

Så finns det någon fil som är vital för installationer av nya program i Win Me?

Eller övraiga funderingar och tankar är varmt välkomna

MVH Patrik

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Har hon testat om det går att köra en räddningsinstallation av ME? Men det är väl kanske inte så stor risk att det funkar om inget annat vill installeras. Annars kanske det funkar att göra en windows update men kan ju bli problem att installera det oxå :OO. Värt att testa. Det bästa är väl att installera om windows......helst en annan ver. som inte är lika buggig som ME.

Det stora problemet är att hon inte har någon installations cd varken för ME (eftersom hon hade någon killkompis som tyckte ME var sååååååååå bra och naturligtvis skulle hjälpa henne att installera det... så hon har ingen skiva...) eller något annat OS heller. Sedan underlättas ju inte saken mycket av att jag sitter i Gbg å hon i Sthlm... *mycket komplicerat* ;)

Andra tankar? (även om Tengblads inte var dåliga så tror jag inte de kan komma tilll undsättning här tyvärr :( )

MVH Patrik

Då tycker jag att du ska tipsa henne att köpa WinXP (om inte datorn är för gammal). Jag tror att det blir väldigt svårt att lista ut vilka filer som möjligen kan saknas om hon inte får några felmeddelanden.

Iofs. vet jag inte systemkraven för XP, men har en känsla av att hennes dator kan vara lite i äldsta laget för det...
Det enklaste hade ju varit att bara formatera om datorn och skaffa henne en Win98SE skiva eller något... tror jag har någon som kom med till en av mina gmala datorer... men så har hon ju en massa filer på hd:n som hon inte vill bli av med...

Men det finns väl alltid någon lösning...

MVH Patrik

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Patrik81;

Om du själv har XP pro så kan du be henne att installera remote desktop clienten på sin ME dator så att du kan fjärrinlogga på hennes dator, det blir nog enklare för dig att felsöka om du själv sitter i hennes dator (via RD) och tex försöker att installera program.

Den finns här;

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/rdclientdl.asp

Och skulle inte den vilja installera sig rekommenderar jag en sökning i Microsoft Knowledgebase

http://search.support.microsoft.com/kb/c.asp?fr=0&sd=tech&ln=en-us

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Då tycker jag att du ska tipsa henne att köpa WinXP (om inte datorn är för gammal). Jag tror att det blir väldigt svårt att lista ut vilka filer som möjligen kan saknas om hon inte får några felmeddelanden.

Jo, håller med, under förutsättning att det finns minst 196 mb internminne..

Jag tillhör skaran som är lite skeptisk mot XP och har febrilt klängt mig fast vid 98SE så det där med XP Pro och Remote desktop tror jag inte är någon idé, plus att det är högst osäkert om hon ens skulle kunna installera något alls eftersom det är just det datorn inte vill :/

MVH Patrik

Det verkar som om det ända att göra är att installera om windows. Hon får se till att göra backup på det hon vill spara.

hur gör backup utan varken cd-brännare eller annan dator att tanka över allt till?

MVH Patrik

Över nätet kanske?

Hur gör man då?

MVH Patrik

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Hur mycket handlar det om och vad har hon för Internetanslutning?

Jag tror att hon sitter med en halvfull 10 gigare och med uppringd lina... :(

MVH Patrik

Då är det ju värre förståss.
Ett alternativ är ju att låna en extra disk och lägga det på så länge.

Det låter inte så bra det. Jag tänkte typ på att komprimera det hon vill spara det och sen skicka det till nån som har plats sen tanka hem det när datorn är ren. Men kanske inte är så kul på modem :l

ett litet problem ;)
Nåväl, om ni kommer på något smart så skulle det uppskattas (inte för att alla tidigare svar inte är smarta, det är dom)
Jag skall fundera vidare jag med

MVH Patrik

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ursprungligen av Patrik81 plus att det är högst osäkert om hon ens skulle kunna installera något alls eftersom det är just det datorn inte vill :/

MVH Patrik

Jag är medveten om det, därför är MS-KB ett bra ställe att börja på, jag har dock lite svårt att tro att inget skulle kunna installeras ;)

Min erfarenhet av den här typen av problem är att det är ett fall av PEBKAC :e

Reefer, nu tappade du bort mig helt... :(
MS-KB?
PEBKAC?

Nä jag har också svårt att tro att inget skulle kunna gå att installeras, hmmz drar mig till minnes att hon hade något virus till MSN Messenger för ett tag sedan, någon exe fil som lade sig under C: som hon tyckte var elak å som hon bara raderade... kan inte tillräckligt mycket för att veta om det kan spela roll...
men det var väl ungefär efter det som hennes dator började bete sig mysko...

MVH Patrik

MS-KB = Microsoft Knowledge Base
PEBKAC = Problem Existing Between Keyboard And Chair
;)

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)