halåjs!
finns det nått sätt att flytta skrivbords-mappen så att det inte ligger i
C:\Documents and Settings\jag\desktop
till typ
D:\mina prylar\desktop
det vore fruktansvärt fiffigt om det gick!
21 svar · 553 visningar · startad av doggelito
halåjs!
finns det nått sätt att flytta skrivbords-mappen så att det inte ligger i
C:\Documents and Settings\jag\desktop
till typ
D:\mina prylar\desktop
det vore fruktansvärt fiffigt om det gick!
Hej igen!
Jag måste bara fortsätta att fråga: är det nån som har lyckats flytta skrivbordet?
Om det är för att det ska bli lättare att hitta kan du ju alltid skapa en genväg och lägga i ex. C:\.
Mvh,
Nja, det var inte riktigt själva tanken.
Jag har en förmåga att fylla skrivbordet med filer och risken är att c: får slut på hårdisk till slut, då vore det praktiskt att ha alla filer på d: istället.
Sen är det smidigare vid backup-tagning om alla program och dyligt ligger i c: och alla filer ligger i d:
det borde gå med junction. Hittas här: http://www.sysinternals.com/
kräver NTFS dock.
Lös inte ett problem med ett annat problem
Skapa en mapp på skrivbordet som ligger på D: släng allt där!
"En som också har fullt skrivbord"
Bara kärringar använder skrivbordet. Riktiga män har alltid uppe minst ett fönster med utforskaren ;)
"En som också har fullt skrivbord"
Skönt att inte vara ensam :)
Det är väl en vanesak förståss men jag tror inte jag klarar att ha en mapp på skrivbordet som ligger i d:
Vill gärna ha en snabb överblick på filerna som ligger där.
Går det verkligen inte att skriva om nån registerfil eller nått?
Jag får väl helt enkelt skaffa en större hårddisk!!! :)
Så du menar att du har större överblick på filerna på skrivbordet jämfört med att filerna ligger i en separat mapp på skrivbordet?
(mupp?)
öööh ja!?!
Sen är det ganska praktiskt att använda skrivbordet och inte en mapp pga. nästan alla program har genvägar till skrivbordet, samt att man slipper ha ett fönster öppet ständigt.
En annan fördel är att om man sitter i ett nätverk så ser man direkt om någon annan skickar en fil till en.
Det går att ändra sökvägen för skrivbordet. Men var det görs kan jag inte kolla nu.
Titta om du kan göra det med TweakUI, fliken My Computer.
Jag har inte provat det men kolla om det inte finns med under:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
Men varför ska ni vara så krångliga era nötter? ;)
Ta tag i mappen "skrivbord" i utforskaren och flytta med högerknappen dit du vill ha den, alltså "flytta hit".... klart! :)
Det möjliggörs av en tjänst i 2k/XP som heter Distributed Link Tracking Client på NTFS volymer som håller reda på/talar om för systemet var mappar och filer befinner sig.
Coolt!
Vill man låtsas att man är en hacker så funkar det att hoppa in i registret också enligt SirPeter metod. :bire
Reefer: Hur exakt fungerar det och med vilka mappar fungerar det med?
Vad gör man när Windows påstår att mappen används av ett annat program?
Sico skrev:
Bara kärringar använder skrivbordet. Riktiga män har alltid uppe minst ett fönster med utforskaren ;)
riktiga män använder win commander
Windows commander e för folk som inte lämnat win 3.11 stadiet än ;)
nänä wincmd är grymt bra särskilt när man skall flytta filer och jobba sig med sådant samt att den är snabbare än explorer