webForumDet fria alternativet

Uppgradera till Windows XP Pro?

15 svar · 501 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Okey, snart blir det till att antingen installera om Windows 2000 eller installera XP för första gången, och jag behöver er hjälp.. :)

Helt enkelt, vad finns det för anledning till att uppgradera?

Är det tillräckligt säkert med den inbyggda brandväggen? Anledningen är att jag helst köra utan tredjeparts-program, och just nu kör jag en Apache-server under Windows 2000 Pro, främst av den anledningen att jag inte litar på IIS säkerhet. ;)

(Helst skulle jag vilja köra IIS under XP med den inbyggda brandväggen som enda skydd förstås. ;))

Sen gäller det mjukvaran - stämmer det att XP har ett stort stöd för äldre spel? :)

Till sist vill jag ha lite reflektioner och så om era egna erfarenheter, vad ni tycker om XP själv alltså. ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Om du ändå har skaffat XP så ser jag inget som helst skäl till att inte installera det.
Jag har kört det under ca. ett år utan att det har hänt några saker som direkt har stört mig.
Vad som är bäst enligt mig är när man installerar kringutrustning, det är klart enklare än tidigare. Bara att plugga i och vänta tills den säger att det är klart att börja använda.
Däremot tycker jag inte att du skall köra IIS om du räknar med att ha den som server eftersom det fortfarande är max tio anslutningar som gäller.
Är det Pro eller Home du har köpt förresten? IIS följer inte med i Home-versionen men det kanske du har sett här i forumet redan.
När det gäller brandväggen så kan jag inte uttala mig eftersom jag kör med en annan än den.

Jag har inte skaffat XP än.

TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg

Jag skulle köra XP om jag var du. Som SirPeter säger så är det mycket som är smidigare gjort. Men det ska vara pro verren då.

Jag använder förresten mest burken till spel och kreativt arbete, och jag vill helst använda IIS för att kunna köra lite ASP-script och använda för att visa upp bilder. :OO

(Prioriterar stabilitet och säkerhet före snabbhet f.ö.)

R) Kanske ska klargöra, det handlar alltså om XP Pro isåfall, inte Home Edition. :)

Ska du köra spel så är ju XP en självklarhet. Jag har inte använt något annat windows där spelen flyter på så bra som i XP :D

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Största fördelen med XP vs 2k är att du slipper installera två ton patchar och servicepacks i den förstnämnda innan du vågar koppla upp dig.

Brandväggen i XP är faktiskt mycket bra, den klarar dom båda testen på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 med guldstjärna :)

Kompabilitet? tja jag testade på skoj att ladda ner och installera gamla hederliga DOS-DOOM3D från http://www.dosgames.com (trial) den funkade direkt utan några ändringar, tom ljudet funkade.

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

men varken Liero eller Atomic Bomberman funkar :(

sådana klassiska spel... Men jag kör med XP ändå. Kör XP Final. är det nån skillnad mellan Final och Pro? hmm...

Det är väl antingen Pro eller home edition du har :o

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

ÅH. varför krånglar jag till det? Det är Pro förstås :e

CoperMedlem sedan mars 2002349 inlägg

...

Men det beror ju på CS ;)

Kan juh tillägga att Q3 går utavbara h-e på XP...men den gör den iofs på NT och W2k också :e

Jag kommer även att behöva koppla ihop min egen dator med en dator med Windows 98 (genom ett extra nätverkskort i min burk) för att kunna dela uppkopplingen. Så jag undrar helt enkelt, kommer det att fungera med XP Pro?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Ja det kommer att fungera så länge du gör rätt. ;)
Det är näst intill exakt likadant när man gör delningen på XP som när man gör det på win2000.

En skillnad som märks IRL för den vanlige användaren i XP vs 2k är att den förstnämnda har mycket mer stöd för gammal och "udda" hårdvara, någonting som det fanns en del problem med i W2k.

Körde man någonting annat än ny (ej legacy) kvalitetshårdvara på W2k så var det som att tigga om problem.

Och som SirPeter nämner så är PnP helt transparent i XP.

Genererad på 529 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb