webForumDet fria alternativet

fjärrstyra linux via windows burk?

Windowsur Windows

8 svar · 383 visningar · startad av Hallgren

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Frågan#1

Är det möjligt att fjärrstyra en linuxburk via en windowsburk eller tvärt om?

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Ja, kommandobaserat via telnet/ssh.

Grafiskt går nog också, med något program (i.a.f. Linux och XP).

Wee, låter lovande. :)

kommandobaserat låter lite avancerat för mig. '

Du har inte lite mer info kring grafiskt eller kanske vet vart jag kan kolla? Hur som helst blir det XP och Linux, dock vilken diss vet jag inte än.

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Två alternativ: VNC eller X. VNC är troligtvis enklare, X är kraftfullare.

tack! ska ta och kolla in dem....

Anlednignen att jag vill kunna komma åt ex linuxburken från min windowsburken är att jag vill slippa att ha två skärmar, tangentbord och musar..möss...mm.. :) men det förstod ni säkert.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vill du göra det grafiskt (med X) kan du använda CygWin med tillägget XFree86. Nu vet ju jag inte vad du använder datorn till, men om du har den som server så är det med stor sannolikhet enklare att använda SSH (eller Telnet) eftersom man ändå gör allt kommandobaserat då.
SSH-server följer med de flesta distar, om det inte finns med på den dist du väljer så kan du tanka ner den från Open SSH. En utmärkt SSH-klient för Windows är Putty, som kräver ungefär lika många KB av din hårddisk som XygWin/XFree kräver MB :)

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

tänker du styra en linuxburk från windows är det smidigt att köra en x-server (det grafiska systemet) på windowsmaskinen , tex http://www.starnet.com/ . Det i kombination med ssh/telnet är grymmt... proggrammen körs då på linuxburken men visas på windowsmaskinen...

Uj , finns många alternativ.
Meningen är att jag ska lära mig lite mer om för det första linux, men sen köra Apache, mysql och php på linuxburken men vill endå kunna arbeta från windows. Allt detta ska köras lokalt.

Som sagt var så känns kommandobaserat lite för avancerat för mig. Tror inte jag kommer så långt på mina DOS kommandon ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vill du lära dig mer om Linux får du lov att lära dig att arbeta kommandobaserat. Det är så man gör, lixom. Kör du X är skillnaden att du då använder xterm i stället för exempelvis Putty :)
The Linux Documentation Project är ett bra ställe att börja på.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)