webForumDet fria alternativet

Datorn känner inte av cd-spelaren efter formatering

9 svar · 347 visningar · startad av Annette

AnnetteMedlem sedan apr. 2001129 inlägg

Formaterade sonens dator (en Pentium 233).

När jag nu ska lägga in win´98 känner inte datorn av cd-spelaren vilket innebär att jag inte kan installera. Jag använder alltså disketten som tillhör installationsskivan och har provat att välja både alternativet att starta med cd-stöd och alternativet att starta installationsprogrammet via disketten. Vid båda fallen stannar datorn efter att ha berättat vilken cd vi har. Ingen promt.

Har oxå försökt installera in mitsumi cd-drivrutin och starta datorn via startdisketten både med och utan cd-stöd. Fungerar inte heller. Har oxå installerat DOS och sedan installerat cd-drivrutinen och inte heller då får jag någon enhet för cdn.

Hur sjutton ska jag göra??????

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

1. Kommer du till a: prompt eller är det helt svart?

2. Om du kommer till prompt, har du bytt prompt till cd-enheten?

3. Om du gjort som ovan men cd inte hittas kan du kolla om drivrutinen verkligen laddas genom autoexec.bat? En del cdrom installationsprogram för DOS redigerar inte autoexec på rätt sätt... och om du bootar från startdiskett så är det inte säkert att på den autoexec-filen som finns på disketten har rätt sökväg till drivrutinen - eller ens till rätt drivrutin (skillnad på DOS och windows)...

Men jag tippar att du iaf bara behöver byta till enhetsbokstaven för cd:n och skriva "install" ;)

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Prova med en ny startdisk
Annars kan du prova att ändra bootordningen i bios och boota direkt från CD:n.

boota direkt från CD:n

Går det på en sån gammal burk :q

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jepp, det går. Jag har för mig (från tidigare trådar) att Annettes son och min son har ungefär likadana burkar och på hans fungerar det utmärkt. :)

Svar:

Kan inte hitta var i setupen jag ändrar för att starta från cd:n. Detta borde vara det enklaste men jag hittar där jag ändrar odningen för boot. Setupen liknar ingen jag tidigare sett.

Jag kommer till a: när jag startar från disketten. Men det går inte att ändra till mer än c:. Har provat alla andra enheter utan framgång. Men det innebär ju att datorn laddar den autoexec som finns på disketten? eller? Måste jag då gå in i den och kolla om den laddar drivrutinen till cd:n? Har kollat autoexec på c: och där står en massa vid device=c:\......osv. Exakt vad ska det stå?

Bootar jag utan startdiskett går datorn igång men kommer inte till promt.

Jag har prova två olika win´98 startdisketter, en ren dos-startdiskett, startdisketten till installationsskivan och ladda in hela dos. Den enda skillnaden är när jag laddar dos så kommer jag åt c: utan att använda startdiskett.

Fy, vad rörigt det blev. Hoppas ni förstår ändå :)

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du borde iaf. kunna byta till d: som är en "ramdisk" som startdisken skapar. Har du provat med den startdisken jag länkade till ?

Nix. Sitter på jobb nu, bakom brandvägg. Ska testa när jag kommer hem i eftermiddag. Hoppas den funkar.

Bootar jag utan startdiskett går datorn igång men kommer inte till promt.

Låter då som att du inte alls installerat DOS. Men det spelar ingen roll... du behöver egentligen bara en startdiskett som hanterar din cd-rom och en autoexec på den disketten som laddar densamma (utan path till windows, vilklet det blir via automatik när man skapar startdisketten).
Prova Nicrosoft's förslag så får vi se.. ;)

Hann inte testa i fredags :( Stack iväg på semester senare under kvällen och har varit borta hela helgen :) Ska testa Nicrosofts förslag så fort jag får tid. Återkommer med resultatet.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)