icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg
Läget är följande......
Jag har en dator med Win2k pro och en dator med WinXP home edition. Sedan har jag införskaffat mig en router för att dela Internet-uppkopplingen.
Jag har även kontakt med datorerna för jag kommer åt en del mappar på vardera datorer, eller rättare sagt så kommer jag åt dem delade mapparna från win XP och skrivar och schema mappen på Win2K .......
Men hur gör jag för att komma åt mina mappar på Win2K som jag "Delar" (Sharing) .......??
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Anslut till hela disken så slipper du ha mer än en enhet från en annan burk.
\\Datornamn\C$
Jag kan ju också säga att jag inte är jätte haj på detta med nätverk och dylikt.......så var ska jag skriva det där?
Om du är i Utforskaren så går du till Verktygsmenyn och väljer Anslut nätverksenhet.
I dialogrutan som kommer upp så väljer du vilken enhet som du vill skapa och på andra raden skriver du det jag skrev ovan.
Dessutom om du bockar för Återanslut vid inloggning så har du kvar enheten när du startar datorn nästa gång (om den andra är igång vill säga)
ännu ett problem.....win2k burken hittar inte C: på win XP burken om jag gör likadant (\\Compaq2700\C$)
´Han kan inte hitta den sökvägen säger han ......men jag vet ju att C: finns på den och att den är uppkopplad på nätverket. För att man kan se de "delade dokumenterna".......vad är fel då?
Testa om du skriver ip-numret istället för datornamnet. Om det funkar så har du troligtvis den inbygda brandväggen aktiverad på XP-burken.
Kolla även så att C verkligen är utdelad på den datorn. Den blir iofs det som default men du kanske har råkat stänga av det menar jag. ;)