webForumDet fria alternativet

Documents and settings, likadant på alla workstations!! HOWTO??

Windows

3 svar · 315 visningar · startad av copycat

Medlem sedan maj 20022 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

Jag har nyligen installerat Windows 2000 Adv.Server (engelsk version) på en av mina datorer här hemma, som ska användas som domänserver.

Nu har jag bara en liten fråga?!?
Hur får jag detta att fungera... Om vi säger att jag har en dator med Windows 2000 Adv.Server som står som domänkontrollant, och sedan två datorer med Windows 2000 Professional som agerar som workstations, och dessa loggar in till min domän.

Sedan om man ex. loggar in på workstation-datorn 1 med kontot "Test", skapar en mapp på skrivbordet och loggar ut. Sedan loggar man in med kontot "Test" (samma konto) på workstation-datorn 2, då ska man ha exakt samma skrivbord och filer och mappar m.m. som på workstation-datorn 1.

Alltså, jag vill att (tror det heter) Documents and Settings ska sparas för alla konton på serverdatorn. Så om jag lägger till en mapp i kontot för "Test" på servern (documents and settings/test) så ska det synas från vilken workstation som helst som man loggar in med det kontot på...

Hoppas ni förstår vad jag vill ha fram utav detta inlägget, jag gör det knappt själv ;-)

Ni kan nå mig på:
Mail: copycat@megamp3search.com

Mvh.
Niklas Forsberg

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

I NT4 fanns det något som kallas "roaming profile". Tror det finns i W2K också. Med den typen uppnår man det du vill. Det funkade genom att profilen laddades ner till workstation-datorn från servern när man loggade in. Då får man som du vill ha. Men man måste akta sig för att ha för mycket filer i profilen eftersom det blir så mycket som ska kopieras hit och dit när man loggar in eller ut. Alltså, vill du ha en mapp på skrivbordet som ska synas från vilken workstation som helst, lägg inte filerna där. Gör hellre mappen som en genväg till någon fildelad mapp på servern. Då slipper du kopiera hela mappinnehållet när du loggar in.

Fast vad jag förstår av ditt nick så kanske du gillar att kopiera ;)

Medlem sedan maj 20022 inlägg

Tackar!
"roaming profiles" var det det hette... Äntligen har man fått ett seriöst svar ;-)

Tackar!
(PS! koppa är väl det datorn är till för =D)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Precis som UlfT föreslår skulle även jag rekommendera att du styr om detta - en manöver som kan hanteras med hjälp av AD.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)