Sökte lite på här på forumet, men fann bara resultat som "jag löste det" och "efter lite trixande, löste det sig". Därför ställer jag nu frågan igen. Ska installera Windows 95 på en gammal burk, men lyckas inte. Efter uppstart med startdiskett kommer jag in i dos. Men där börjar problemen. Datorn hittar inte CD-enheten ( står "felaktigt kommando") . Vad gör jag??
Win95
22 svar · 527 visningar · startad av Peeer
Det du behöver är en disket med stöd för CD-rom enheten. oftast får man med en sådan när man köper cd-romen... Om du har en Win98/Me dator i närheten kan du använda den boot disketen som man kan göra direkt i OS:et (lägg till ta bort program)
annars kan du tanka ner en freeware disket på http://www.bootdisk.com
hittas cd-enheten i bios?
om du startade datorn med en startdiskett får du välja mellan att starta den med eller utan cd-enhet.. se till att välja rätt där ska ska det funka... testa med att skriva både d: , e: och f: beroende på hur många partitioner du har eftersom det ibland kan förekomma att vissa normalt osynliga partitioner kan ta över en redan använd enhetsbetäckning i dos... fattar du?
Har personligen ingen startdiskett för Win98/Me, men jag ska låna en imon (om jag kommer ihåg). Återkommer då. :D
Om det är en tidig version av W95 så kom för fan ihåg att INTE formatera disken med FAT32 med den där W98/ME disketten du tänker skaffa.
vårda språket pojk ;)
Sköt du ditt, pappskalle.
Håra ord!! =)
Nej, jag ska inte formatera med den disketten. Hårddisken är redan formaterad, men utifall att så använder jag Win95 startdiskett! Återkommer imon!
... med lite sökning på nätet brukar de flesta drivrutinerna kunna hittas och till CD'roms även installationsfiler för DOS. Det är ju inte alltför självklart att den där disketten kommer innehålla rätt drivers ;)
Ursprungligen av Reefer Sköt du ditt, pappskalle.
sköt du ditt då fast på ett trevligare sätt ;)
Jag har en startdisket för win98 (om du vågar att använda den)
Borta (mökka passagen x( högerklick, "spara mål som")
Som Moderator måste jag tyvärr gå in och redigera bort länken då målet av den är skyddat av (c) det finns många bra FREEWARE disketer som gör samma sak, dvs, ger tillgång till cd-rom i DOS.
Våra regler här på webforum, är....
§3
Du accepterar även att inte publicera material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar och som är skapat av någon annan person än dig själv eller som publicerats på detta forum. Det är heller inte tillåtet att använda webForum som ett medium för att tillgodogöra sig copyrightskyddat material.
Åtgärd: Ovan nämnda kommer att redigeras helt eller delvis.
:-)
Mvh
Stoffe-2k moderator webforum.
Tänkte inte på det ;)
La upp den mest så jag skulle få tag på den i fall disketten blev forstörd.
Utifall att någon bryr sig, så kan jag tala om att fallet är avslutat. Upptäckte att datorn skulle klara av Win98. Därför installerade jag helt enklet det istället. Bara så ni vet!
Va bra att det löste sig, win98 är såå mycket bättre än 95:an :D
Ursprungligen av stoffe-2k Va bra att det löste sig, win98 är såå mycket bättre än 95:an :D
Ja ett snäpp iaf :e
Såvida det inte är first edition :p
Jaja, allt är iaf bättre än ME :e
"The untold story" vid releasen av Windows 2000 är att Microsoft var ett hårstå ifrån att redan då släppa en "Home Edition" av densamma, men planerna ställdes in i sista sekunden bla av kompabilitetsskäl och en efterföljare till Windows 98 SE behövdes, därav ME som hade en del funktioner från Windows 2000 (WFP, WMI Ext, GUI:en mm) samt XP (system restore bla) och ett realläge som var undangömd, allt för att skapa ett intryck av att det var "Windows 2000 Light".
Med det sagt så kan jag inte hålla med om att den skulle vara sämre än Windows 95/98, för att löst citera Weyland @ eforum; ME är snäppet bättre än W98, som var snäppet bättre än W95...etc
Men till syvende og sist; nu när Windows XP Home Edition finns så saknas alla skäl att köra med W9X/ME förutsatt att man har en dator som pallar XP HE, dvs minst PIII/Athlon 750 mhz samt 256 MB RAM och ett grafikkort med stöd för minst DirectX 7 samt 32 MB RAM plus en snabb HD (UDMA100/7200 RPM)
Om det är en tidig version av W95 så kom för fan ihåg att INTE formatera disken med FAT32 med den där W98/ME disketten du tänker skaffa.
Kommer i morgen att ge mig på att formatera en kompis dator, som nu har w95 och ska ha w98 second ed.. Så jag undrar lite basicfrågor..
Hur gör jag smidigast för att formatera hans dator? Ska jag starta med w98 startdiskett, och sedan välja att formatera fat32?(lite orolig för det jag citerat, hur vet jag om versionen är tidig?)
Eller kan jag starta direkt i dos och formatera fat32 och därefter trycka in skivan med 98...
eller bootar skivan med 98 automatiskt om jag startar om med den?
Alla tips uppskattas :)
Börja med att kolla vad han har för filsystem på den genom att kolla egenskaper på disken.
Sedan bootar du från en startdiskett och om det redan är FAT32 så är det bara att formatera men om det är FAT16 så får du ta bort den gamla partitionen och skapa en ny och därefter formatera.
Ok, nu vet jag inte hur det är ännu, men om jag nu måste ta bort ev. fat-16 partition, hur skriver jag då i dos?
Och format, det skrev man format c:\ va?