I Active Directory kan man med hjälp av GPO (Group Policy Object) distribuera programvaror. Det fungerar bra att sätta policy på "Organizational Units" och även kombinera detta med olika behörighetsgrupper för att styra vissa specialprogram (dyra licenser) till ett fåtal användare.
Om en användare loggar in på sin dator installeras standardprogrammen + specialprogrammet om han tillhör specialgruppen. Så långt är allt frid och fröjd....
Problemet är bara att om användaren loggar in på sin kollegas dator kommer specialprogrammet att installeras även där. Kollegan får det inte i startmenyn när han loggar in men kan gå in i utforskaren och öppna programmet genom att klicka på .exe-filen där.
Av erfarenhet vet jag att det kommer att ta ca två dagar innan detta upptäcks och helt plötsligt har man detta program på massa datorer utan kontroll på licenser och dyligt.
Ett önskemål vore därför att man kunde publicera program till DATORER med hjälp av policy istället för att det är knutet till användaren och dennes policyinställningar. Då skulle det inte spela någon roll om användare loggar in på andras datorer. Jag har hört att det ska gå men jag hittar ingenstans hur man gör detta. Jag har kollat på TechNet utan att bli klokare. Någon som har tips...??