webForumDet fria alternativet

DHCP under Windows 2000

6 svar · 295 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

Under rubriken "Unique ID" har vi två datorer som är markerade som RAS. Vad betyder det? Jag kollade hjälpen med det gav inga omedelbara ledtrådar.

[r]
Dessutom är det andra ikoner på dessa datorer. Det är en traditionell dator-ikon med en telefon till höger och en pil ner till vänster FRÅN datorn.

Jag förstår inte vad de olika ikonerna betyder. Aktiva datorer har en datorikon med en fet penna ovanpå... Vad betyder det!?

Sen finns det även några datorer som bara har en datorikon utan pennan. En möjlig variant skulle kunna vara "Finns on-line just nu" men det går rätt snabbt att kolla och så är det inte...

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

RAS Står för (om jag inte minns fel) Remote Access Service och det är troligtvis så att de datorerna används för att ansluta sig via modem till servern.

Ööhhh...??? Va!? Men vår server har inget modem!? Hur kan det fungera!?

[r]
Till saken hör att vår ISP skulle sätta upp en switch som skulle skillja oss från resten av användarna i huset. Detta fungerar inte i dagsläget.

Dessa två datorer har dessutom på sekunden exakt samma Lease Expiration vilket tyder på att uppkopplingen skedde vid samma tillfälle.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

VPN-anslutningar räknas också som RAS.
DHCP-adresserna är oavsett vilket reserverade för RAS-tjänsten.

Vi har inga VPN kopplingar... Ska inte ha i alla fall.

"DHCP-adresserna är oavsett vilket reserverade för RAS-tjänsten."

Ja, men om vi inte använder RAS tjänster så kan väl inte IP adresser reserveras!? Eller??

Mig veterligen använder vi bara DHCP, alltså delar ut IP adresser. Det är i alla fall avsikten.

hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg

I DHCP:n kan man reservera adresser om man vill ha datorer med fasta IP i samma serie som det som är satt i scoopet. DHCP:n delar aldrig ut dessa adresser utan ignorerar dem.

*vild gissning*

Kan det vara en router eller en dator med routingfunktion som du ser (typ RAS). Det skulle förklara att du har exakt samma lease-tid på två kort, konstigt i och för sig att köra med dynamiska IP på en sådan.

*vild gissning*

126 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)