Fungerar det bra att formatera en partition med Partition Magic? Jag formaterade en "dold" partition på ca 3 GB där jag sedan installerade Win 98. Formateringen tog ca 5 sekunder! Är detta möjligt med bra resultat?
Operativsystemet på denna (Win 98) fungerar inte särskit stabilt. Är det bättre att formatera direkt från dosprompten?
Formatera med Partition Magic?
5 svar · 357 visningar · startad av Renault
Hur menar du när du säger att du formaterade,
"Jag formaterade en "dold" partition "
Det ska funka bra att formatera med PQ, har lite större möjligheter med PQ. Men förklara järna hur du menade med dolda partitioner.
// xerox
Med Partition Magic skapade jag en extra partition, för att kunna ha två operativsystem. Då endast en partition kan vara aktiv, är således den andra partitionen dold. För att förbereda för det andra OS:et formaterade jag alltså den dolda partitionen.
Allså med dold partion så menar du att partionen är oformaterad.
Då är den ju inte dåld. den är bara inte formaterad.
Sen så kan jag ju också säga att jag rekomenderar inte pq. pga den erfarenhet som jag har av det programet. Jag tycker att det är bättre att använda fdisk eller rdisk peroende på vilket OS du ska installera.
Skillnaden mellan formatering i Windows (PartMagic) och i DOS är att Windows bara formaterar och överlåter till dig att kontrollera skrivytan med tex Scandisk, medan FORMAT i DOS obligatoriskt söker efter dåliga sektorer.
Ostabilt Windows kan bero på nån sämre sektor på skrivytan, testa ytan med så markeras dåliga sektorer bort.
Är det nåt jag knölat med så är det hårddiskar och Windows. :x
MS-Fdisk funktion är att konfa HD'n för MS OS och tillåter därför bara en primär partition för OS. Dessutom bara en aktiv i hela systemet, så hindras även möjligheten att växla vilken hårddisk som blir C genom att ändra boot-hd i bios.
Fdisk ersätter utan att fråga även hårddiskens MBR med MS standard (sker automatiskt vid ominstallation av MS OS).
Hårddisk-standarden tillåter fyra primära, varav en kan sättas aktiv =C. Det går oxå att sätta partitioner gömda. Sekundära partitioner använder tillsammans upp en primär plats.
Renault > Om olika formateringstider: Jämför mellan Windows snabbformatering och fullständig formatering av diskett.