webForumDet fria alternativet

öppningsprogram i xp

13 svar · 870 visningar · startad av Choronzon

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

När jag klickar på mina mappar i windows xp pro startas sökfunktionen, jag har alltså lyckats få igång fel öppningskommando på typen "Filmapp". Jag minns dessvärre inte exakt vad jag gjorde för ändring..När jag är inne på mappalternativ och program för att utföra åtgärden, på avancerat så är redigera-knappen dimmad, likaså på alternativet "Mapp" så jag har ju inget att jämföra med..

Jag skulle alltså vilja veta strängen som ska stå om jag lägger till ett nytt kommando "open". Och ska "dde" vara ikryssat? Vad ska i så fall stå i dom rutorna?

Suck, hoppas på snabb hjälp.

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Systemåterställning är en bra funktion ;)

Har jag provat, men då strulade en massa drivrutiner, och av någon anledning ändrades inte inställningen med mapparna heller, antagligen behåller den inställningen eftersom det inte anses som något fel.. ..Jag har en ghost på allt, men jag gjorde dessvärre en ny precis efter att jag hade ändrat av misstag.
När jag högerklickar finns öppna och utforska med, men i listan på "Filmapp" under avancerat i mappalternativ så finns bara "find".

Nån måste väl veta?
det ska väl vara nåt i stil med
"c:\Program\internet Explorer\iexplore.exe"%1

(som det står på open av ftp-mapp)

pleeease..

Som det är nu står alltså "Sök" överst i högerklicksmenyn när jag högerklickar på alla mappar, under det står "Öppna" och "Utforska", jag vill alltså att "Öppna" ska stå överst...

Hur gör jag nån???

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Exporterade min Folder-nyckel i registret. Prova att importera den. WebForum godkänner inte .reg-filer, så filen är komprimerad.

Tack, det ska jag prova, du får gärna förklara hur jag improterar den, och varifrån?

Öppna filen i Winzip och dubbelklicka på folder.reg.

Ok, antar att du har engelskt system va?
Det som hände var att det som i min lista hette mapp byttes ut mot folder och där kom till nya kommandon på engelska.. Filmapp heter dock samma fortfarande, så det måste väl finnas en regfil till för det?

Vad står det för attribut om du högerkluickar på en mapp?

Om du har en till får du jättegärna ladda upp den med, att det är engelska gör inget..

Open
Explore
Search...
-
Sharing and Security
-
Cut
Copy
o.s.v

Plus lite kommandon för WinAmp som jag plockade bort från .reg-filen.

Filen löste alltså inte problemet? Jag känner inte till att det finns någon mer nyckel för mappar. Att översätta till svenska är inga problem. Det kan du göra genom att öppna .reg-filen och byta ut bl.a. @="Folder" mot @="Mapp"

Att Filmapp inte byttes ut kan bero på att det inte går att byta ut. Det är alltså lagrat i operativsystemets programkod.

Jag menade vad det står för typ på egenskaper på mappar när du högerklickar, hos mig står det nämligen just filmapp..

Ska det finnas två varianter? Kan inte förstå hur det har blivit två hos mig annars..

Provade att söka på filmapp i registret kanske kan jag ändra nånting där?

Kollade på min windows 98 installation och där finns det också två stycken olika, en mapp och en filmapp..

Perfekt, nu funkar det, tusen tack för hjälpen swey, hade inte grejat det utan din hjälp!

Jag drog igång windows 2000 pro och sökte på filmapp i registret, exporterade filen till diskett och startade om xp, importerade filen, sen var det biff :)

Bifogar registerfilen om någon mot förmodan är lika klantig som jag nångång.
:birp

Om jag vetat att det hette Directory så skulle jag naturligtvis bifoga den nyckeln också. Mapp = Folder, Filmapp = Directory. Konstigt...

SparvenMedlem sedan apr. 200378 inlägg

Vet att denna är gammal.. men puh! Tackar för webforum :) Lyckades strula till det jag med och Choronzons smarta upplägg av denna regfil räddade min dag :)

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
136 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)