webForumDet fria alternativet

Nödrop! Blåskräm vid omstart efter grafikdrivarinstallation...

Windowsur Windows

20 svar · 546 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Formatterade om C: idag och slängde in en ren installation av Win98 (som jag gjort så många gånger förr) men nu har det gått troll i det här på nåt sätt. Av nån anledning blir det bara strul när jag fixar till drivarna till grafikkortet...

Jag har härjat fram och tillbaka som tusan och i stort är det som följer.

Nu står det Okänd bildskärm på Okänd enhet i Bildskärmsegenskaper, men tittar jag på Kort under Avancerat står det rätt grafikkort (STB nVidia ZX 8mb)... I Systemegenskaper och grafikkortet är det Code 24 (finns inte, fung ej korrekt eller inte alla drivare installerade).
Får den så leta efter drivarna själv påstår den att Standard PCI-Grafikkort (VGA) är det som gäller (det är ju ett AGP-kort?)... Tvingar jag den till att köra från skivan är det inga problem med installationen, men (och nu börjar de riktiga problemen antar jag) när den startar om blir det antingen en blåskärm eller så hänger den med en riktigt ful knasbild (bara ränder över hela) precis efter "Windows stängs nu av"-bilden.
Blir drivarna inte installerade ordentligt när den kraschar hela tiden?

Men några gånger har den dock startat om som den ska - men då står det Standard PCI lik förbannat efteråt! :l

Så blåskärmen - nån som kan tyda detta?

Allvarligt undantagsfel 0E har inträffat på 0028:C14E562F i VXD V128RM(01) + 0001CF0F. (blablabla)

Har också fått
:C12E5A3F
:C14E61CF (..) + 0001C8AF

Börjar bli allvarligt trött på att ha 640x480x16 hela tiden... ;)

wF ser dessutom rätt hemskt ut i den här upplösningen - dessutom scrollar det i sidled! :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kör Windows i safe mode och kör Windows Update...
Komplettera sedan med att lägga på grafikdrivarna på nytt - det borde kunna hjälpa.

Okej, testar det.

Nu kör den i Standard PCI igen utan några frågetecken eller nåt i Systemegenskaper, dessutom har den lyckats identifiera bildskärmen rätt - det gör den inte med "rätt" grafikdrivrutiner... :l

Men jag rensar manuellt bort "de rätta" drivrutinsfilerna, kör update och sen får vi se... ;)

Gah! Avrätta Bill - långsamt!

Vad händer när jag drar igång Windows Update? Jo, jag får följande text:

*Tack för visat intresse för
Windows Update
Webbplatsen Windows Update tillhandahåller inte längre uppdateringar för din dator.
(..)
Windows Update hanterar följande versioner av Internet Explorer:
Internet Explorer 6
Internet Explorer 5.5
Internet Explorer 5.01

Om du vill besöka webbplatsen Windows Update måste du uppdatera din webbläsare till någon av tre nedanstående versioner av Internet Explorer.*

Frågan är nu om det är för att det är Win98s originalupplaga av IE, dvs 4.7, som hindrar mig från att komma åt WU?
Måste jag installera IE5? Vill inte! ;)

Nu skiter jag i det här för ett tag - Yrrol på Tv4 och middag på bordet! :)

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Öh...ja det var verkligen en överraskning att windowsupdate inte funkar med IE4 :OO

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Öh...ja det var verkligen en överraskning att windowsupdate inte funkar med IE4

Mmm... de e lite jobbigt när man gör nyinstallationer av NT4 och bara har IE2.0, lika nostalgisk varje gång :e (som tur är det inte så ofta längre)

Ursprungligen av Reefer Öh...ja det var verkligen en överraskning att windowsupdate inte funkar med IE4 :OO

Med tanke på att det har fungerat förut med IE4 kan du ta din sarkasm och.. ja. ;)

Den versionen av SP4 för NT 4 som jag laddade ner hos nok.idg.se en gång i tiden medföljer det IE4 så det är inget som helst problem.

Korrekt installation för NT 4 äro: system > SP4 > IE4 > Sp6a > IE6 > windowsupdate > drivrutiner för allehanda grejsemojs som grafikkort och ljudkort tex + SP6a avslutningsvis

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vart kom NT4 in??? :q

Jag begriper ingenting...

Bytte till Standard PCI och startade om utan missöden.
Rensade manuellt bort nVidias "riktiga" filer från Windows/System och startade om igen för säkerhets skull - inga problem.
Uppdaterade till filerna från skivan och startade om utan blåskärmar eller hängningar, men nu står det lik förbenat Okänd bildskärm på Okänd enhet i Bildskärmsegenskaperna och det är ett irriterande gult jävla utropstecken i systemegenskaperna och Code 24 igen...

Jag fattar noll.

Red: Det är Win98 (4.10.1998) det handlar om. ;)

Det är så man börjar misströsta...

Gav mig ut på nätet för att leta nyare drivare en gång till.
Hos Dell finns inte ett smack.
https://www.stb.com (som det står på cdn) hälsas man av ett meddelande om att de tagit ner skylten och hänvisas till diverse 3rdparty-siter där jag inte heller hittar nåt.

Alltså gav jag mig i närkamp med de befintliga filerna igen.
Såg till att det var Standard PCI som var inställt, startade om i felsäkert och tryckte in de rätta filerna igen.
Omstarten gick galant, men nu är det ett gult utropstecken i systemegenskaper igen, code 24 - jajemen och såklart Okänd bildskärm på Okänd enhet.

Vad göra? Jag kommer inte på nåt mer längre... :l

Nej, det är inte den filen, eftersom jag testat med den också. Märker nu att det står fel i mitt första inlägg (just på grund av det testet) eftersom jag har STB Nvidia ZXV 8 MB och inte bara ZX...

Sorry. :r

Hursomhelst har jag redan testat med den, med samma nedslående resultat som med cdskivan. :l

I morron får jag trots allt rota runt i flyttlådorna efter en ghost-cd jag har nånstans - har dragit mig för att använda den, men jag verkar inte ha nåt val...

Okey då så....

då har du beskrivningen hur man gör här:
<http://docs.us.dell.com/docs/video/stbzxv/notes.htm#Reinstalling Windows 98 Display Drivers>

och filen här:
http://www2.driverguide.com/files/uploads13/10153/STB9183.EXE

Ett tips till framtiden, https://www.driversguide.com u:drivers p: all

Tss.. lam3r :p :e

---------------------------
Regel #49: Rosa tapeter i sovrummet ger oss mardrömmar.

9183 är just den versionen som är på skivan - tror du inte jag har testat med den och letat efter nyare versioner? Sucker. :p

Nä, jag får leta rätt på den där ghostcdn trots allt.
Usch, en massa krafs från Dell som automatinstalleras... *brr* ;)

Nu ger jag upp...

Efter lite bök med gamla hederliga autoexec.bat (tur att man kan dos tillräckligt för att kunna tweaka sig fram ;)) fick jag igång Ghost och den skötte sitt jobb som den skulle.

Windows drar igång med allt vad McAfee, Office Small Business och så vidare heter och installerar nätverkskortet och scsikortet som sig bör. Upplösningen är också av den vettiga sorten, dvs inte 640x480. ;)
Innan Skrivbordet har kommit fram vill den starta om så nätverket osv fungerar, men vad händer när omstarten är klar?
Jodå, 640x480x16 igen och samma trubbel återigen med Okänd bildskärm på Okänd enhet! :x

Testade att uppdatera till skivans drivare, men samma resultat som tidigare - blåskärm vid omstarten och inget hjälper.

Jag begriper ingenting! När inte ens en Ghostskiva från Dell får det att funka - börjar grafikkortet i sig att ge upp eller vad kan det vara fråga om? Innan jag rensade och installerade om fungerade det helt utan problem. :l

Nu skiter jag i detta för nu, går ut i de 17 graderna och käkar frukost på McD! :e

Börjar låta hårdvaro problem, prova ta ut kortet start upp utan, stäng datorn, sätt i kortet och starta gå in i BIOS uppdatera ESCD.

känn lite på kretsarna på kortet, är det någon som är "ovanligt" varm (det typ gör ont när du känner på den)

fler tips.
* Ta ett suddgummi och kör det över PCI/AGP kontakten till kortet.
* Nollställ BIOS med hjölp av bygglarna på moderkortet
* Kör in ett annat grafikkort, boot på... bytt sedan till dit vanliga.
* Köp ett nytt grafikkort, ett G2MX får man för 1000:-
lycka till :e

Efter lite snack med hårdvarumogulen Fv02 på #webforum börjar det luta åt just hårdvarufel och att det lutar åt nyinköp - något som går fetbort rent ekonomiskt... :l

Har nu lyft på locket och konstaterat att det är ganska så jävla dammigt därinne - kan det orsaka några dumheter?

Ska iaf stänga av burken, rycka loss korten och blåsa rent, det verkar ju behövas... ;)
Vem vet - det kanske till och med hjälper! :e

Efter lite snack med hårdvarumogulen Fv02 på #webforum börjar det luta åt just hårdvarufel och att det lutar åt nyinköp - något som går fetbort rent ekonomiskt...

Ja om du läser stoffes inlägg ovan så ser du att det är gamla nyheter, dessutom var det väl ganska självklart? ;)

Ang nyinköp; eftersom du förmodligen inte ska spela så behöver du inte mer än ett Point Of View GeForce2 MX200 32Mb SDR Retail AGP för fjuttiga 563 sek @ http://www.datorbutiken.com/se/p/9059.htm det har vem somhelst råd med :e

Ursprungligen av Reefer Ja om du läser stoffes inlägg ovan så ser du att det är gamla nyheter, dessutom var det väl ganska självklart? ;)

Tror du jag litar på stoffe? ;)

Ang nyinköp; eftersom du förmodligen inte ska spela så behöver du inte mer än ett Point Of View GeForce2 MX200 32Mb SDR Retail AGP för fjuttiga 563 sek @ http://www.datorbutiken.com/se/p/9059.htm det har vem somhelst råd med :e

*stånk*
*stön*
Pengar...
*suck*

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.8a4e7caf
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)