Har en gammal 486 som jag klämt in 2st gamla ISA nätverkskort. Tyvärr får dessa samma BaseAddress, (0x300). Hur gör jag för att ändra detta? Vet inte om detta är mer av en PC fråga.
Hittade 2 .exe filer inatt på 3coms hemsida. Fick write error på disketterna när jag körde dem på 486:an. Jag provade på en nyare maskin och då verkade det fungera. Sen blev klockan så väldigt sent så jag skall prova ikväll. Jag återkommer förmodligen.
Får inte dessa disketter att funka enligt readme filer och annan dokumentation. Korten jag har är:
1 st 3c509B-TP och 1st 3c509B-TPC.
Enligt dokumentationen skall man kunna starta i dos och köra install direkt från disketten, men det finns ingen körbar installfil att köra.
Har även kollat på https://www.pcdrivers.com och där länkas man från produktbeskrivningen till ovanstående kort till nedladdning av filer till 3c9xx1.exe och 3c9xx2.exe.
Nån som har nåt tips?
Tror min tanke går fortare än min beskrivande förmåga. Jag kör .exe filen som jag lagt över på en diskett. Då extraheras den till diverese mappar och filer, men ingen install fil som det hänvisas till i dokumentationen.
Stoffe-2k -> Det var en av sakerna som skapade myror i skallen på mig. När jag sökte på drivrutiner till 3c509 på https://www.pcdrivers.com länkades jag till drivrutinerna till 3c905. Eftersom fingret är snabbare än ögat laddade jag ner de filerna och förstod först inte alls varför dokumentationen skillde sig så mycket...
GunnarD -> Jag är väldigt intresserad av den filen eftersom jag inte hittar den nånstans på 3coms hemsida. Den filen finns inte på disketten efter att jag packat upp de .exe filer som finns att ladda ner.
Jag har DOS 6.22 på datorn.
För tillfället har jag löst det hela genom att byta ett av korten till ett annat ISA kort. Det kortet fick adress 0x310.
Tyvärr märkte jag nu att jag fortfarande har problem att komma ut på nätet, men jag tror det har att göra med antingen mina bristande kunskaper i hub-koppling (LANforumet) eller mina bristande kunskaper om Freesco (Linuxforumet).
Tack GunnarD. Dessa filer ser exakt ut som de jag laddade ner från 3com. Skall prova dessa ikväll när jag sitter vid rätt burk. Problemet med de filer jag provat tidigare är att, när jag extraherat dem, har jag inte funnit nån fil med det namnet som både du och dokumentationen hänvisar till.
Konstigt, för innan jag postade informationen hör så testade jag att köra dom 2 filerna som jag refererade till (3c509x1.exe och 3c509x2.exe) och då fick jag programmet 3c5x9cfg.exe (bland annat!) som du skall använda!.
GunnarD -> Vilken av filerna körde du? Vad jag förstår av dokumentationen skall fil nr2 vara för DOS. Var det så att du hittade den när du extraherade fil nr1?
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17