webForumDet fria alternativet

PartitionMagic 7 och WinXP

6 svar · 293 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Byggde en dator, installerade WinXP, på en sprillans 40GB-Hårddisk, men vill nu partitionera disken lite eftersom WinXP gör en enda partition av allt.

Är PartitionMagic 7 att rekommendera eller finns de några konkurrenter i samma klass, typ nåt systemverktyg från Symantec?

Var köper jag PM7 billigast? finns det nån bra webshop i sverige som säljer det eller?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du inte har hunnit göra för mycket med den så är det både billigare och bättre att du skapar en så stor partition som du vill ha under installationen av XP och sedan skapar de övriga inneifrån windows.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

I diskhanteraren jan du nog göra det mesta, även 'ndra storlekar på partitioner mm.

Den finns ju i XP, så då sparar du en slant.

Använder du flera op-system, eller om partitionerna är skadade, kan PM vara värt att köpa ändå.

/T

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

I diskhanteraren jan du nog göra det mesta, även 'ndra storlekar på partitioner mm.

Den finns ju i XP, så då sparar du en slant.

Inte på befintliga partitioner.

Okej!
..men hur ändrar jag då storleken på min befintliga jättePartition om det går med bara winXP?

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Till att börja med skulle du inte ha skapat och formaterat en enda jättepartition när du installerade XP...och skyll inte på XP, den gör ingenting automatiskt vid partitionering, det är du som väljer hur stor partitionen ska vara som den ska installeras på ;)

Det är PM7 som du får skaffa om du vill ändra storlek på befintliga partitioner, tyvärr har jag den hårda vägen upptäckt att PM7 inte är så kompatibel med XP:s NTFS version (3.1) som PowerQuest vill få oss att tro, failure rate so far har varit 1 out of 4 times, vilket är oacceptabelt.

Den andra vägen är förstås att du installerar om XP, bootar upp från CD:n och tar bort befintlig partition samt skapar en ny systempartition på 5 GB (och formaterar med NTFS förstås), sedan skapar du resterande partitioner i diskhanteraren inifrån XP, som SirPeter redan beskrivit.

Helt Rätt Reefer!

Gjorde som du sa, installerade om WinXP och gjorde mindre partitioner.

Men jag gjorde min systempartition till 3GB, en till primär för Program på 10GB och en utökad på 10GB, så nu har jag nästan 10GB kvar till Linux mm...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)