webForumDet fria alternativet

Öppna portar i Windows 2000 med Internetanslutningsdelning?

Windows

4 svar · 293 visningar · startad av omen

Medlem sedan dec. 200136 inlägg
Frågan#1

Går det att "forwarda" portar med Windows 2000?
Jag har 2 datorer...en "serverdator" som är ansluten till internet och har internetanslutningsdelning installerat
och sen en "klient" dator som ansluter genom den första datorn.

Eftersom jag använder internetanslutningsdelning så funkar typ inte vissa saker på internet på "klient" datorn, för att få dom sakerna att funka så måste jag öppna portarna på serverdatorn och forwarda dom till klient datorn...men går det att göra det i Windows 2000 och isåfall hur?

Väääldigt tacksam för svar!!

Medlem sedan juni 2001135 inlägg

Vad för någon W2k kör du som server. Pro eller server.

Om du kör med W2k server så kan du skippa internetanslutningsdelning och köra på NAT istället där de funktionerna finns.

Men om du kör W2k pro med internetanslutningsdelning så tror jag tyvär att det är kört så vida du inte laddar ner något annat program som stöder NAT.

Medlem sedan dec. 200136 inlägg

nat

Jag kör Win2k Advanced Server på serverdatorn
Men hur konfigurerar jag NAT då?

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

problemet med windows portforwarding är att såvitt jag vet kan tex bara port 81 forwardas till port 81 på den andra burken etc

enklare är att tex köra analogx's portmapper,

www.analogx.com

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Tar upp en gammal tråd...

Jag vill forwarda från en internetuppkopplad win2000 server till en iis på en win2000 proffessional (i ett internt nätverk). Dvs port 80.
Lyckas inte med det. Hur göra? Har pulat runt lite i routing men hittar tydligen inte rätt. Det är NAT mellan INternet och det INterna nätverket vi servern...

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
150 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
150 ms — ändringar (db)