RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Sitter med ett delikat problem som jag hoppas få hjälp med här.
Har en (2 dagar gammal) PC med en hårddisk på 120GB och Win XP pro, hela disken är en enda stor partition och det tyckte jag inte om så jag köpte PM 7.0 idag och började partionera, efter att ha skapat första partitionen så tänkte jag starta om datorn så att det inte skulle bli för mycket för den, det var för 2 timmar sen och sen dess har den vägrat starta :(
Det enda jag får upp är en blå skärm med texten
"STOP: 0x00000024 (0x001901FE,0x863A96D0,0xC0000102,0x00000000)
Skulle kanske ha gjort en rescue disk innan men det är lätt att vara efterklok.
Uppskattar all hjälp
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Svårt att hjälpa till.
Men har du prövat starta datorn från XP-CD'n? Det är möjligt att det kommer fram direktiv genom den som kan hjälpa dig ominstallera operativsystemet och partitionera....
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Har försökt med OP återinstallation skivan (det är en DELL dator) och det fungerar inte, den försöker läsa skivan men kan inte och fasnar i en loop (för att starta från skivan tryck på valfri tangent) eller går tillbaka till boot menyn.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Först lite allmänt om STOP meddelandet;
Malfunctioning SCSI and Advanced Technology Attachment (ATA) hardware or drivers can also adversely affect the system's ability to read and write to disk, causing errors. If using SCSI hard disks, check for cabling and termination problems between the SCSI controller and the disks. Periodically check Event Viewer for error messages related to SCSI or FASTFAT in the System log or Autochk in the Application log. For more information about troubleshooting SCSI adapters and disks
Verify that the tools you use to continually monitor your system, such as virus scanners, backup programs, or disk defragmenters are compatible with Windows XP Professional. Some disks and adapters come packaged with diagnostic software that you can use to run hardware tests
KLICKA HÄR
Men i det här fallet är det inte så mycket att bry sig då din disk endast är två dagar gammal samt fungerade utmärkt innan, mest troligt är att PM7 fuckat upp något, tyvärr inte helt ovanligt i samband med NT-system.
Antingen testar du med att trycka F8 vid uppstart och välja "senast fungerande konfiguration" (vilket troligtvis inte hjälper då ompartitioneringen redan är klar) eller så bootar du upp installationsprogrammet från XP CD:n och försöker att reparera, vilket inte heller det har några större chans att lyckas i det här fallet av orsaker som du i det fallet säkert kommer att märka.
Eller, samma som sista förutom att du i installationsprogrammet helt enkelt tar bort alla partitioner från disken, skapar en 5 gig (min rekommendation) stor systempartition och formaterar med NTFS samt installerar ett nytt fräscht exemplar av XP på denna. ;) :e
ps. sedan lovar du dig dyrt och heligt att aldrig mer installera crap magic ds
fundering
Om .. jag hade varit du ...
Så hade jag surfat iväg till hårddisktillverkarenswebbsida, där brukar man hitta "verktyg" för att reparera diskarna.
Och jag gillar PM7 ;-))
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Gillar iden att installera om XP och partionera under installationen men jag får inte datorn att köra installationsprogramet. Har som sagt endast en återinstallations CD, kanske måste skaffa en riktig XP skiva ?
Har också provat med F8 och alla olika boot förslag som finnes där utan framgång (samma blåa skärm med STOP meddelande)
Har du dators specifika identifiering och modellbeteckning?
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Dell 8200, det enda jag kan hitta om hårddisken är i setuppen
och det är "WDC WD1200JB-75CRAO"
Kanske får lyfta på locket och kika vad disken heter.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Du har en Western Digital Caviar-disk i burken - leta runt lite hos dem, där finns en hel del matnyttigt. :)
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Datorn är igång nu med nya partioneringar :)
Det visade sig att min WinXP skiva var trasig :( fick tag på en ny och då gick det mycket bättre.
Har dock fortfarande PM 7.0 men vågar inte lägga in den igen, får kanske prova och lära mig den på min andra dator.
Jag tackar alla för den snabba hjälpen.
Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg Robert, det är möjligen inte en Dell Dimension 8200 från Försvarsmakten du fått? Lite nyfiken bara...
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Det är precis vad det är, har nu hört fler med samma problem. En lösning var tydligen att skapa startdisketter med PM.
Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg Det var som jag misstänkte då :)
Jag sitter ju och väntar på min 8200 (hur det går/har gått kan du läsa här) och jag hade tänkt att partitionera det första jag gjorde också... Nu vet jag att det kan krångla lite så jag ska vara försiktig. ;)
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Det enda som krånglade var att jag inte kunde använda PM 7.0 ;)
Nåja det andra som ställde till det var att min WinXP skiva var trasig, mitt tips är att partionera och det med WinXP samtidigt som du får ett "rent" OS får du de partitioner som du vill ha.
Och du kommer inte att bli besviken på datorn när den kommer :)