TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Hejsan.
Jag har hållit på och fipplat med lite rättigheter, nu verkar det som om jag helt omöjliggjort åtkomst till vissa mappar(WINNT), även för mig som administratör.
Dvs, jag kommer åt WINNT men jag nekas rätten att ändra eller ta bort filer. Därmed har jag problem med att installera, exemeplvis säkerhetsuppdateringar mm.
Jag har försökt åtgärda detta genom att högerklicka på hela C-partitionen, därefter på lägg till för att sedan klicka på mitt administratörs namn. Det läggs till, men konstigt nog så har jag bara rätt att läsa och köra, visa mappinnehåll, och läsa. Jag ger mig själv fullständiga rättigheter på partitionen utan att någon förändring sker.
Innan jag började fingra på rättigheterna funkade allt som det skulle.
VAD ska jag göra för att ge mig själv rättigheterna IGEN???
Tacksam för information.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har du ställt in så att det är du som är ägare till alla filer?
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Hej igen, jag hoppas du orkar läsa igenom nedanstående!
Jag glömda att säga att jag har win 2000 pro i mitt tidigare inlägg.
Ställt in att det är jag som är ägare? Är det inte det man gör man man högerklickar på en mapp och väljer fliken säkerhet, sedan klickar på lägg till, hämtar sitt administratörs namn ur listan och ger sig själv fullständiga rättigheter?
Jag misstänker att jag på något sätt, när jag satt rättigheter för andra användare lyckas få de inställningarna att ärvas eller gå före administratörens inställningar.
När man sätter rättigheter är det bättre att göra det gruppvis istället för att göra det på enskilda namn?
Vad menas det egentligen med kryssrutan "TILLÅT ATT ÄRFTLIGA BEHÖRIGHETER SPRIDS TILL DETTA OBJEKT" som finns där man sätter rättigheterna?
En annan viktig grej jag undrar över är hur man kan formatera om win 2000 från CD-skivan?
Jag uppskattar verkligen fortsatt hjälp med det här.
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Läste lite inlägg här i forumet vad gäller formateringen från CD - skivan.
Men jag har för mig att det inte kommer upp någon fråga om jag vill formatera om hårddisken från min win 2000 skiva. Det är möjligt att jag såg fel, men kan någon berätta i klartext hur det kommer att se ut och vad jag bör göra.
Senaste jag installerade om win 2k så för att formatera gick jag in på repareringsalt., skrev in mitt lösenord och fick därefter tillgång till format.com...
Det var ett tag sen så jag är inte helt 100 på hur det såg ut när jag körde från skivan, tyvärr kan jag inte kolla detta nu eftersom jag inte har tillgång till den.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Ställt in att det är jag som är ägare? Är det inte det man gör man man högerklickar på en mapp och väljer fliken säkerhet, sedan klickar på lägg till, hämtar sitt administratörs namn ur listan och ger sig själv fullständiga rättigheter?
Nej men, man högerklickar på mappen, väljer fliken säkerhet,klickar på knappen "Advanced", klickar på fliken owner, lägger till administratören eller lämplig användare där och därefter klickar på ok en bunt gånger.
Det kan nog också vara en idé att fylla kryssrutan "alla underliggande objekt" eller vad den nu heter. :)
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Ok, ser att någon helt annan användare fått bli ägare till viktiga mappar.
Hur byter jag ut den här användaren mot den riktige administratören?
Det finns liksom inga andra alternativ i ägare fliken än just den här felaktiga administratören.
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Otroligt irriterande faktiskt.
Jag har kommit på vad det är som orsakar att jag som administratör plötsligt nekas rätten att göra vad jag vill med min dator .
Jag har nekat "användare" rätt att tabort och skriva. På avancerat i säkerhetsfliken lägger sig denna "special behörighet" ovanför mitt administratörs namn och vipps så ärver även jag dessa behörigheter.
Det som är så frustrerande är att jag inte lyckas komma på något sätt att få mig själv att bli självständig och oberoende av andra användares rättigheter.