Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg En ny dator väntas i dagarna då hade jag tänkt att partitionera ut hårddisken med Partition Magic/System Commander samt göra en ghost av Win XP.
Har dock aldrig gjort en ghost förr :l
Så... vilka/vilket program ska jag använda och hur bär jag mig åt?
En ghost görs med fördel av ghost :e
http://www.ghost.com
Funderat på samma sak.
Vid en Ghost så komprimerar man väl inte datan speciellt utan vill man lägga Ghost-XP på en CD skiva så måste det väl bli på en DVD. Eller har jag fel :q
Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg på en CD skiva så måste det väl bli på en DVD
Ja... och? Det råkar sitta en DVD-brännare i datorn som snart dyker upp! :birp
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Man kan välja hur mycket man vill komprimera. Jag installerar en grundkonfiguration av win98 på en kvart nu och gjorde det senast idag. Upptaget utrymmer på C: är 741 MB medan filerna på CD:n upptar ca 380 MB. Jag har bara installerat andra drivrutiner till ny hårdvara efter installationen så komprimeringen ligger på ca 50%
Ett tips är att bara ghosta operativsystem och eventuella "alltid installerade" program och strunta i dokument och sånt eftersom dessa ändå skall säkerhetskopieras med jämna mellanrum.
Man behöver ingen DVD då speglingen läggs på fler CD-skivor om det krävs :)
Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg Klös, låter vettigt... bra tips! 
JaktJanne, I'll buy you a :bire
ghost komprimerar jätte bra!
Kenta HMedlem sedan apr. 200216 inlägg Annars kan du prova Drive Image funkar kanonbra
Använder ni w2000 eller xp? Intresserad av att veta hur ni bär er år att ghosta operativsystemet i så fall..
Kenta HMedlem sedan apr. 200216 inlägg
Ursprungligen av Choronzon Använder ni w2000 eller xp? Intresserad av att veta hur ni bär er år att ghosta operativsystemet i så fall..
I Drive Image funkar det bra med både Win2000 och Win XP i alla fall med Fat 32 NTFS vet jag inte riktigt
Choronzon: Ghost funkar bra på NTFS också. bara att boota på disket o köra...
Hmm, hur exakt gjorde du då? Alltså har du w2000? Det har nämligen jag! Gjorde en startdiskett i ghost, precis som det står i manualen, och visst får jag igång ghost, men när jag ska välja vart jag vill spara ghostfilen finns inte partitionerna med i listan, endast brännaren..och där ryms ju inte filen..och brännaren lär väl inte starta i "dos"-läget heller?
w2000pro
ntfs
du måste ha en FAT partition för att spara den på :l
ok, det ska jag kunna ordna en med partitionMagic, men jag kan alltså lägga en ntfs-ghostfil på den sen då eller? I så fall är det ju kanon :)
Fan så bra, det funkar ju :e
Gjorde som du sa, en fat32 partition! Där installerade jag ghost, sen var det bara att köra :e :e
Nu ska jag installera linux och win xp och kanske nåt annat kul opSystem :e
Man behöver ingen DVD då speglingen läggs på fler CD-skivor om det krävs
Vilka cd-skivor kan jag använda? cd-r &/ cd-rw? Eller måste skivan vara en formaterad cd-rw?
*.gho filen kan du lägga på vilket inspelningsbart media du vill..