När jag startar om och håller in f8 så får ajg ju i w98 en valmöjlighet att starta i endast dosläge..nu när jag har w2000, är något av alternativen jag får upp samma sak?
Vilket i så fall??
9 svar · 372 visningar · startad av Choronzon
När jag startar om och håller in f8 så får ajg ju i w98 en valmöjlighet att starta i endast dosläge..nu när jag har w2000, är något av alternativen jag får upp samma sak?
Vilket i så fall??
Nja, det finns inget som heter DOS i win2000.
Det som ofta blandas ihop med dos i win2000 är Kommandotolken men det är inte samma sak direkt.
Vad är det du vill göra? Kanske lättare att säga hur du skall göra det du vill täkte jag.
jo,
jag ska uppdatera mitt moderkorts bios (asus a7v266e) med aflash.exe och trodde det gick att boota datorn i någon form av dos-läge..
Behöver nämligen kopiera filen från en cd till en diskett och innan det formatera den(står att man ska göra så) och sedan starta om för att boota med programmet och göra en kopia på gamla bioset..
står såhär:
1. Create a bootable system floppy diskette by typing [FORMAT A:/S] from the
DOS prompt without creating "AUTOEXEC.BAT" and "CONFIG.SYS" files.
2. Copy AFLASH.EXE to your new diskette.
3. Run AFLASH.EXE from your new diskette and select option 1 "Save Current
BIOS To File." Please Enter File Name to Save:(Current File).
vill alltså säkerhetskopiera bioset innan jag uppdaterar till ett nyare..
Okej, då är jag med.
Har du ingen startdisk till win98 liggande? isf borde du kunna använda den för att boota datorn med och sedan göra som det står.
Det ordnade sig, själva aflash.exe hade ett litet mini-dos inbyggt!
Nu till nästa lilla dilemma, mitt favoritprogram norton ghost, som f.ö. har räddat mig från åtskilliga krascher, kan jag inte använda det nu med w2000? Det är ju ett dos-baserat program, men går att installera på w2000 och det stödjer ntfs, hmm, någon med tips på hur man gör, om det går att anpassa för w2000 osv.
Har nu kommit underfund med hur man gör en mini.dos diskett med ghost.exe, men då verkar det som att man bara kan spara ghost-filen till cd-brännaren...!! Inte så stor vits för min del, eftersom ghostfilerna inte ryms på en cd-skiva..
Vet någon något annat ghost-program som man kan göra säkerhetskopior av partitioner fortlöpande som funkar i w2k?
Jag har för mig att du kan göra en komplett kopia av hela hårddisken - "snapshot" - med hjälp av Nero.
Grejen är den att jag vill göra det på en partition, har sex styckern
Du kan bränna av en exakt kopia av en partition med Nero! Funkade för mig i a f!
Även om jag har ett operativsystem på partitionen och den är på flera gig?