Har använt mig att vilo, vänteläg i windows XP... har fungerat jättebra en längre tid...
men helt plötsligt så går det inte längre att gå ner i vilo eller vänteläge....
knappen finns där (Start/Stäng av) men den är "disabled" dvs det går inte att klicka på den....
varför????
XP --> Vänte, viloläge strejkar
7 svar · 576 visningar · startad av erik_nordell
Den blir inte aktiv om du trycker på Shift eller Ctrl heller?
Vad gjorde du innan det slutade fungera? -installerade du någon ny drivrutin?
Jag har för mig att det finns energisparfunktioner i Bios som kan ställa till det.
hmmm :p
jag vet inte vad jag gjort, eller rättare sagt... vad jag kommer ihåg så gjorde jag inget speciellt med datorn....
det går helt enkelt inte att trycka på knappen viloläge eller vänteläge....
den är disabled, typ....
Har du kollat flikarna under Energisparfunktioner i kontrollpanelen så det inte är avstängt?
Det enda som står om detta rent generellt hos MS-KB om detta är att det i stort sett bara är drivrutiner till grafikkortet (ägare till till vissa ATI grafikkort har tex sådana problem) som inte stödjer PnP samt viloläge fullt ut som kan orsaka dom symptom du beskriver, så som stoffe redan skrivit så måste du ta reda på exakt vad du gjorde innan det slutade funka.
Annars kan du juh helt enkelt köra en "systemrestore" tillbaka till en punkt då du vet säkert att funktionerna fanns där, systemrestore funkar utmärkt i XP kan jag tillägga :)
En sista koll, det kan inte vara så att du är offer för någon illvillig liten hackers i familjen eller bland polarna som vill skoja med dig? man kan nämligen använda "gpedit.msc" i XP för att disabla dom här funktionerna.
[r] Och ja, ta gärna en skärmdump, allt som kan leda oss vidare i frågan är av värde