webForumDet fria alternativet

radera fil i XP

5 svar · 357 visningar · startad av Nidjer

NidjerMedlem sedan nov. 200126 inlägg

Jag kör windows XP. Och nu börjar det bli lite dåligt med plats på hdn så jag tänkte ränsa lite. Så har jag en fil på 690 mb men den går inte att radera. Står att något program antagligen använder filen. har testat att starta om datorn och kollat om den varit skriv skyddad lr nått men kan inte hitta något fel. Någon som vet hur jag skall få bort den. plz help mvh nidjer

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg
NidjerMedlem sedan nov. 200126 inlägg

tackar

har läst igenom det som stod där och det är exakt samma problem som jag har...

copyrightMedlem sedan maj 200119 inlägg

Smurfa in XP skivan...

Kör in XP skivan o när den botar cd:en så går du in i admin o fimpar filen från "DOS" eventullet måste du ändra skriv o läs rättigheterna (attrib -h -r -s fil.nånting ) -h om du inte ser filen.... Kun ju fungera men jag vet inte bara en gisning!!

Happy meking!!

xtcdreamMedlem sedan mars 200116 inlägg

LÖSNING!!!!

Här e lösningen på problemet!!!!
Hade själv samma problem ett bra tag sen tog jag bort denna registernyckel å allt funka igen... radera utan problem.!

The ultimate solution

The obnoxious bug in XP that causes Explorer to read the entire contents of broken AVI
files before allowing any access to them is caused by bad behavior of shmedia.dll.
This problem manifests itself by causing Explorer to read the entire contents of an
AVI file, regarless of its size or location any time the mouse pointer is hovered over
it, or an attempt is made to access it in windows explorer. This causes 'permission
denied' errors when trying to simply move, copy or delete these files as they cannot
be changed while Explorer has an open handle on them. This also causes a DoS situation
where large AVI's are stored on remote shares and Explorer keeps reading the files from
beginning to end each time they are accessed. To correct this misbehavior in Windows XP,
remove the following registry key. HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32
This will prevent Explorer from loading shmedia.dll in response to file property queries on these files. This will not effect your ability to play files, get file attributes, or even view thumbnails.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Men det står inte varför det blir så, att skylla på shmedia.dll verkar lite lamt tycker jag.

Jag tror snarare att det beror på codecsen till vissa *host* taskiga mpg hack... ;)

Fö har jag aldrig haft det här problemet och ja, jag har DivX codec installerad som används ganska flitigt.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)