webForumDet fria alternativet

FTP Server w2k för- och nackdelar

Windows

3 svar · 325 visningar · startad av Brimba

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg
Frågan#1

Gomiddag!

Alla säger åt mig att inte använda Microsofts inbyggda FTP-Server i IIS:en.

Alla dessa säkerhetshål, är det bara för en dåligt konfigurerad server eller gäller det även servrar där man tänkt ignom säkerheten (gällande rättigheter / behörigheter för användarna).

Jag har svårt att tänka mig att den skulle vara helt usel.

Däremot kanske den inte har så många "features" som man kanske kan önska sig.

Bland annat har jag letat efter ett sätt att blockera IP som ha försökt ansluta till mig mer än X gånger, men hittar inte det.
Någon som har några tips?

Övriga kommentarer om FTP Servern mottages vänligt :)

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jag ser bara fördelar. Man kan änvända de konton som redan finns finns mm. Man behöver inte heller göra så stora inställningar, den är lättjobbad. Den tål många samtidiga användare utan att sno systemresurser.

Inga speciella nackdelar från min sida.

/T

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Du har inga tips på hur man bannar IP-adresser som har misslyckats med sin anslutning efter x-antal gånger?

Jag vill givetvis inte fylla mina loggar, om någon försöker logga in på min FTP.
Det hände exempelvis idag.
På bara några timmar blev min loggfil 140MB. Detta pg.a att användaren inte fanns med in min användardatabas, och han försökte om och om igen. Jag har nu bannat IP:t men detta vill jag skall ske automatiskt, då jag inte kan kontrollera loggarna hela dagarna.
Sedan är det en ganska stor risk. Om några försöker ansluta några miljoner gånger, så fylls dels systemloggen, och är inte den rätt inställd så försvinner antingen gamla loggningar, eller så skrivs inga nya loggar.
Dessutom, riskerar man att hårddisken blir full, och då vet jag att w2k (även server), beter sig väldigt underligt. :(

Det anser jag som den enda stora säkerhetsrisken, just nu.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Vet inte om FTP tjänsten själv SKA kolla sånt. Låter mer som om du måste skapa en kontopolicy eller låta en brandvägg gå emellan.

/T

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)