webForumDet fria alternativet

Win XP och Administratör/Användare

4 svar · 779 visningar · startad av Rödalacket

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Tänkte att jag skulle köra som en vanlig användare istället för administratör. Då har det uppstått vissa problem med att köra vissa program.
Som administratör så har jag givit användaren som jag kör som fulla rättigheter på programmen med det vill sig inte riktigt ändå.

Jag skulle köra Windows Update och det gick inte, då kom det upp att man kunde högerklicka på ikonen Windows Update, välja Kör som... och välja Administratör, men det finns inte med, hur skall jag göra för att kunna använda program som användare??

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

I vissa program får man väl välja vilka som ska ha rättigheter under installationen?

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

I vissa program får man väl välja vilka som ska ha rättigheter under installationen?

OK....men det måste man väl kunna ställa in efteråt också någonstanns...??

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Ja det är möjligt, vet dessvärre inte var isf :q

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Tyvärr är det fortfarande så att dom flesta program för hemmaanvändare är proggade med W9X/ME i åtanke och inte ett multi-user system som NT/2k/XP.

Dom programmen är helt enkelt så stendumma att dom inte fattar (programmerade för) att det finns fler användare på samma system.

Det får man stå ut med tills dess att programvaruföretagen och hobbysnickrarna insett att "enhanced DOS" är dött och begravet.

Problemet med windowsupdate löser man enklast i XP genom att switcha user, "logga ut" > "växla användare"

265 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
130 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)